کرتین وال
01
08

کرتین وال

  نماي كرتين وال (Curtain Wall)
 
كرتين وال (Curtain Wall)
یک کلمه انگلیسی است که در زبان فارسي دیوار پرده ای معنا مي شود.به معنا كه كرتين وال هم استحکام و مقاومت دیوار را دارد و هم زیبایی و سبکی پرده را.نماي كرتين وال  به عنوان یک طراحی منحصر به فرد در معماری مدرن نه تنها بهترین ترکیب معماری و طراحی سازه ای زیبا را تجسم می کند ، بلکه عملکردهای مختلف شیشه را نیز منعکس می کند در نماي كرتين وال نفوذپذیری ، از طریق شیشه ، خط دید خوب است  و میدان دید بزرگ است ، به طوری که محیط داخلی و خارجی ساختمان به هم متصل شده و در هم آمیخته شده است. نماي  عملکرد خوبی در فرایند دارد ، اجزای پشتی شیشه ای پرده با دقت پردازش می شوند ، سطح آن صاف است ، حس خوب هنرنمایی و هنری دارد ، می تواند با هر شکل هندسی سازگار شود .
 
                        

کرتین وال

                   
 
مزایای استفاده از نماي كرتين وال
 
استفاده از كرتين وال جهت نماي ساختمان مزاياي فراواني دارد. به دلیل استفاده از مصالح سبک وزن هيچ گونه بار منفي برساختمان تحميل نمي كند ،كرتين وال ( سیستم های پرده دیواری) گزینه ای مقرون به صرفه برای پوشش بیرونی ساختمان هستندبه دليل نياز به نيروي كار كمتر و سهولت در نصب .و هم چنين نصب واتمام سازه در كمترين زمان انجام مي گيرد .به دلیل توانایی سیستم برای مقاومت در برابر نفوذ هوا و آب ، كرتين وال ( سیستم پرده دیواری)  از نظر مصرف انرژی کارآمد است. این امر هزینه گرمایش ، سرمایش و روشنایی ساختمان را کاهش می دهد. بنابراین علاوه بر صرفه جویی در هزینه  ساخت و ساز ، مزایای پس انداز طولانی مدت نیز دارد. مزیت اصلی این است که نور طبیعی می تواند به عمق بیشتری در ساختمان نفوذ کند. با تغییر خورشید ، نور ماه و نورها ، زیبایی پویایی را برای مردم به ارمغان می آورد در عین حال به دلیل ساختار تعلیق ، اتصالات شناور و سازگاری خوب جابجایی بین لایه ها ، سیستم پوشش ساختمان در برابر زلزله .و هم چنين عملکرد ایمنی ساختمان را بهبودمي بخشد و عملکرد پیشگیری از بلایای ساختمان را تقویت کند.
یکی دیگر از مزایای كرتين وال ( سیستم پرده دیواری) این است که بسته به نیازها و ترجیح پروژه های شما می توان آن را در واحدهای کوچک یا بزرگ نصب کرد. دیوارها ممکن است از سطح زمین تا سقف امتداد داشته باشند یا در چندین طبقه نصب شوند. این امر انعطاف پذیری بیشتری در طراحی ایجاد می کند.
                             
 

کرتین وال

 
تا حدودی به دلیل انعطاف پذیری سیستم كرتين وال (سیستم پرده دیواری) ، دیوارهای بیرونی هر ساختمان یک گزینه جذاب مدرن برای شما است.البته بايد در نظر گرفت كه اين امر نيز بايد توسط متخصصين حرفه اي  انجام شود.
 
نماي كرتين وال
تشكيل شده از  از شیشه لمینت دماو پروفیل آلومینیومی كه پانل های شیشه ای کاملاً در پنجه ها تعبیه شده است. پروفیل های آلومینیومی به عنوان قاب اسکلت او عمل می کند و از شیشه پشتیبانی می کند.
 
انواعكرتين وال
 
·         سیستم قاب دار (face Cap)
در روش کرتین وال فیس کپ زیر سازی توسط پروفیل های عمودی و افقی موسوم به ترنسم و مولیون که با یکدیگر یک شبکه را تشکیل می دهند انجام می شود. شیشه ها مستقیماً بر روی ساختار لامل قرار گرفته و یک درپوش فشاری آن را از بیرون بر روی لامل آلومینیومی محکم می کند و به جهت زیبایی کار فیس کپ هایی با عرض مشخص اما طرح و طول دلخواه بر روی آن قرار میگیرد.
 
 

کرتین وال


 
·         کرتین وال فریم لس سیستم بدون قاب    (Frameless)
در روش کرتین وال فریم لس اگر به سطح شیشه نگاه کنیم یک سطح صاف خواهیم دید اما فریم های شیشه به شکل سایه از زیر شیشه مشخص خواهد بود. یکی از مزیت های این شیشه سهولت در نگه داری و نظافت و همچنین سرعت نصب بالا است
·         سیستم نیمه قاب دار    کرتین وال سمی فریم (Semi Frame)
در روش کرتین وال سمی فریم یکی از قسمت های افقی یا عمودی حذف می شود و از لاستیک های عایق و چسب های مخصوص پایه سیلیکونی استفاده می شود           
     
 
کرتین وال سيستم  یوچنل   سیستم بدون قاب   ( U channel )
نمای کرتین وال یو چنل را میتوان زیرشاخه ای از نمای فریم لس یا فول فریم لس دانست با این تفاوت که دراین سیستم دیگر از کلاف آلومینیومی دور شیشه خبری نیست.در این سیستم با استفاده از اسپیسر مخصوص شیشه و قطعات کوچکی از جنس آلومینیوم که در فواصل مشخص به لامل متصل می شوند و قرار گرفتن پازل شکل این قطعات در فضای خالی داخل اسپیسرو همچنین استفاده از چسب استراکچرا می توانیم به نمایی مشابه با نمای فریملس و لی با قیمت تمام شده پایین تر دست پیدا کنیم.نمای کرتین وال یوچنل برای ساختمان هایی با بیش از 20 متر ارتفاع توصیه نمی گردد
کلام آخر
کرتین وال شیشه‌ای هنوز به عنوان کانون طراحی انواع نماهای ساختمان عمل می‌کنن با این حال، مهم است که در زمان اجرا، ساختار نما به خوبی از نظر حرارتی و آکوستیکی  تجزیه و تحلیل شود تا سپس طرح‌های عملی قابل ارائه باشند. بعد از آنالیز و طراحی، مورد مهم دیگر اجرا و نصب صحیح و تعمیر و نگهداری مداوم از نمای کرتین وال است.