محصولات سرامیکی برای پوشش نماهای ساختمان
29
10

محصولات سرامیکی برای پوشش نماهای ساختمان

محصولات سرامیکی برای پوشش نماهای ساختمان

برای نمای ساختمان ها از مواد سرامیکی مختلفی استفاده می شود که نه تنها در شکل و اندازه، بلکه در کیفیت تزئینی آنها نیز متفاوت است. محصولات سرامیکی نما بسیار مورد استفاده قرار می گیرند که با وزن کم، استحکام بالا و رنگ های طبیعی زیبا متمایز می شوند. این مواد شامل آجر و سنگ سرامیکی، سرامیک فرش، کاشی و سرامیک با اندازه کوچک، اسلب سرامیکی نما و سایر محصولات است.
ماده اولیه تولید سنگ و آجر روکشی خاک رس های کم ذوب یا نسوز است که پس از پخت رنگ های متفاوتی به خود می گیرند. ارجحیت به خاک رس هایی است که پس از پختن رنگ های روشن تری دارند. رنگ معمول آجر جلویی از قرمز تیره تا قرمز روشن است. تکنولوژی تولید آجرهای روکشی مشابه تولید آجرهای معمولی است
آجر و سنگ‌های نمای سرامیکی نه تنها محصولی هنری و تزیینی هستند، بلکه همراه با دیوار تراشی قرار گرفته‌اند و در کنار آجرهای معمولی به عنوان یک عنصر باربر سازه عمل می‌کنند.
 

عناصر روکش نما به انواع زیر تقسیم می شوند: آجر و سنگ سرامیک روکش، کاشی و سرامیک نما و کاشی های کوچک، سرامیک های فرفورژه و سینک های بعدی. آجر و سنگ های سرامیکی رو به رو - سنگدانه ای با فلس های ساخته شده از خشت یا سنگ معمولی و حکاکی های سنگی فرآوری شده خاص (الوارها و ماله ها) - صاف یا سریالی، لعاب دار یا بدون لعاب. مواد اولیه برای
تولید آجر و سنگ رو به رو معمولاً از خاک رس های ذوب و نسوز است که پس از پختن رنگی متفاوت و عمدتاً روشن به خود می گیرند. این محصولات با قالب گیری پلاستیک یا پرس نیمه خشک تولید می شوند. آجر جلویی جامد یا توخالی ساخته می شود، سنگ های جلو فقط با حفره ها تولید می شوند.
آجرها و سنگ های صورت بسته به شکل و هدف به معمولی و پروفیلی تقسیم می شوند. علاوه بر این، این محصولات از نظر رنگ به دو گروه اصلی تقسیم می شوند. کرم، خاکستری روشن، اخرایی و حنایی؛ قرمز - از گیلاس تیره تا نارنجی. آجر و سنگ های صورت در هفت گرید 300، 250، 200، 150، 125، 100 و 75 با تراکم ظاهری بر  دال های نما سرامیکی برای نمای ساختمان ها در نظر گرفته شده است. خاک رس های پلاستیکی سبک سوز و شاموت حاصل از این خاک رس ها به عنوان مواد اولیه برای تولید دال های نما استفاده می شود. صفحات نما با پرس پلاستیک یا نیمه خشک تولید می شوند. دال های نما پس از برپایی و استقرار ساختمان با ملات سیمان به دیوار متصل می شوند (و به همین دلیل به آن ها تکیه نیز می گویند). علاوه بر این، از صفحات تکیه دار با ردیف های فاصله ساز استفاده می شود. این محصولات به طور همزمان با اجرای دیوارهای آجری نصب می شوند.
 
صفحات سرامیکی تکیه باید دارای مقاومت فشاری باشند: برای قالب‌گیری پلاستیک حداقل 14.7 MHJM2 (150 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع) و برای قالب‌گیری نیمه خشک حداقل 7.3-9.8 MN/m2 (75-100 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع). جذب آب صفحات نباید بیشتر از 12-14٪ باشد، علامت مقاومت در برابر سرما باید حداقل Mrz25 باشد.
دال های تکیه دار بسته به مواد اولیه در رنگ های مختلف تولید می شوند: کرم، حنایی، صورتی روشن، خاکستری روشن، قرمز و نارنجی با سطح جلویی صاف یا موجدار. صفحات تکیه دهنده قالب پلاستیک دارای ابعاد زیر است: با ضخامت 45 میلی متر - 240X215; 120x215; 240X290.و 120X290 میلی متر. صفحات تکیه پرس نیمه خشک با ابعاد 65 میلی متر - 240x215 و 120x215 میلی متر تولید می شوند (این صفحات نیز واشر هستند).
 
 

محصولات سرامیکی برای پوشش نماهای ساختمان

 


  
 
برای رنگ آمیزی سطح آجر جلویی از ترکیبات انگوب مقاوم در برابر یخبندان با رنگ های مختلف (سفید، خاکستری، سبز، آبی، قرمز روشن، کرم، قهوه ای و غیره) استفاده می شود. برای به دست آوردن انگوب از خاک رس چاسویار یا وسلوفسکی و ماسه لیوبرتسی استفاده می شود. این مخلوط را با دقت در آسیاب های گلوله ای یا ارتعاشی خرد می کنند و به آنها رنگ می زنند. بدین ترتیب برای به دست آوردن انگوب سبز تا 10 درصد اکسید کروم به این مخلوط و تا 3 درصد اکسید کبالت برای به دست آوردن انگوب آبی اضافه می شود.
آجر و سنگ های رو به رو به صورت توپر و توخالی ساخته می شوند. سطح جلویی آجر و سنگ می تواند صاف، موج دار و بافت باشد. سطح بافت برجسته با پردازش آجرهای خام هنوز مرطوب با روف های فلزی خاص، شانه ها، غلتک های راه راه تولید می شود.
از آجر و سنگ های توخالی و توخالی برای اجرای نمای نما و دیوارهای داخلی که همزمان با دیوار کشی انجام می شود و همچنین برای اندود داخلی انبارها، کارگاه ها، حصار باغ و پارک استفاده می شود. برای استخر، حوض و سایر سازه های مشابه از آجرهای لعابدار یا آجرهایی با جذب آب بیش از 5 درصد استفاده می شود.
 
 
 
 
سرامیک های فرش، لعاب دار و بدون لعاب، کاشی های جدار نازک در اندازه های کوچک با رنگ های مختلف هستند که به صورت فرش روی پایه کاغذی چسبانده می شوند. کاشی ها را می توان در رنگ های مختلف، براق و مات، پوشانده شده با لعاب های شفاف یا کر ساخت. آنها در 32 اندازه استاندارد مربع، مستطیل، مثلث، لوزی و ذوزنقه ای با ضلع 25 ... 125 میلی متر به وزن 1 متر مربع کاشی تا 4.5 کیلوگرم تولید می شوند.
 
در کشور ما نیز تولید کاشی های معرق به روش ریخته گری رواج یافته است. ماهیت این روش شامل اعمال سه لایه بر روی قالب‌های سرامیکی متخلخل است: یک لایه جداکننده، لایه اصلی توده کاشی و لعاب. پایه های قالب بر روی نوار نقاله ریخته گری حرکت می کنند، در حالی که رطوبت لغزش ها توسط آنها جذب می شود و یک لایه کاشی به ضخامت 2.5 ... 3.5 میلی متر بر روی سطح آنها تشکیل می شود. پس از آن، لایه کاشی با چاقوهای مدور به کاشی هایی با شکل و اندازه تعیین شده بریده می شود.
از نوار نقاله ریخته گری، تکیه گاه ها با کاشی های ریخته گری برای خشک شدن فرستاده می شوند. خشک کردن حدود 15 دقیقه در دمای 220...250 درجه سانتی گراد ادامه می یابد. در مرحله بعد، کاشی ها برای پخت وارد کوره های غلتکی شکاف دار می شوند که در دمای 950 ... 1050 درجه سانتی گراد 35 دقیقه طول می کشد. پس از پخت، کاشی ها از تکیه گاه ها خارج می شوند، روی ورق های کاغذ چسبانده می شوند، از لایه جداکننده پاک می شوند و به انبار محصول نهایی وارد می شوند.
اشی و سرامیک فرش باید شرایط زیر را داشته باشد: جذب آب - نه کمتر از 6 و نه بیشتر از 12٪، مقاومت در برابر سرما - 25 چرخه، وزن 1 متر مربع کاشی، بسته به ضخامت - 6 ... بسته. مجموعه ای از فرش ها از کاشی های تک رنگ و چند رنگ، با مقاومت نسبی در برابر ترکیدن حداقل 0.3 مگاپاسکال، با چسب بر روی کاغذ بسته بندی کرافت با چسبی که استحکام چسبندگی را تضمین می کند، تولید می شود. پس از روکش، چسب باید به راحتی شسته شود. کاشی و سرامیک فرش برای نمای بلوک ها و پانل های بزرگ، دیوارهای دهلیزها و راه پله های ساختمان های مسکونی و عمومی استفاده می شود.
 
 

محصولات سرامیکی برای پوشش نماهای ساختمان

 

m]

 


کاشی و سرامیک نما از خاک رس سفید سوز یا رنگی ساخته می شود. محصولات با اندازه های کوچک از خاک رس آجری بدون چربی (با انعطاف پذیری کم) قالب گیری می شوند. در همه موارد، خاک نسوز به مواد اولیه اضافه می شود. تهیه توده خاک رس به روش خشک انجام می شود: ابتدا مواد اولیه خشک، خرد و مرطوب می شوند و پس از آن کاملاً مخلوط می شوند تا یک توده همگن به دست آید. ساده ترین راه برای ساخت کاشی های روکش، قالب گیری بر روی یک پرس خلاء تسمه ای است. کاشی های روکشی نیز به صورت نیمه خشک تولید می شوند. در روش نیمه خشک، خشک کردن حذف می شود؛ پس از قالب گیری، محصولات پخته می شوند. محصولات پخته شده بر اساس نوع و رنگ دسته بندی می شوند و در پشته ها روی آسترهای چوبی ذخیره می شوند تا از آلودگی و رطوبت محافظت کنند. در حال حاضر کاشی های نما به دلیل سخت بودن ساخت، حجیم بودن و نیاز به مواد اولیه باکیفیت به مقدار محدود تولید می شوند. توسعه ساخت و ساز خانه های پانل بزرگ مستلزم تولید انبوه مصالح روکش زیبا و بادوام است که امکان تکمیل پانل های دیواری را در فرآیند ساخت عناصر پیش ساخته فراهم می کند. چنین الزاماتی توسط کاشی های سرامیکی دیواره نازک با استحکام بالا برآورده می شود. داشتن رنگ های متنوع و سطحی زیبا. رایج ترین روش برای تولید کاشی های روکش، پرس نیمه خشک است. اکثر کارخانه‌ها کاشی‌های بدون لعاب و لعاب‌دار در ابعاد 120 در 65 میلی‌متر تولید می‌کنند که جرم کوچک آن امکان تولید فرش‌های سرامیکی روی آن‌ها را فراهم می‌کند که باعث تکمیل ساختارهای پانل در طول ساخت آنها می‌شود.
در حال حاضر دو روش برای به دست آوردن کاشی موزاییک موزاییک ارزان در ابعاد 22*22*4 میلی متر با بافت یکسان اضلاع جلو و پشت ابداع شده است. طبق روش اول کاشی و سرامیک سایز کوچک با پرس نیمه خشک در قالب ها تولید می شود که در قسمت های بالایی و پایینی آن برآمدگی های گوه ای شکل ایجاد می شود و برش هایی به عمق 2 میلی متر در دو طرف کاشی های پرس شده ایجاد می کند. پس از پخت، کاشی ها با دستگاه مخصوص به کاشی های کوچکتر به ابعاد 22×22 میلی متر تقسیم می شوند. در یک چرخه، پرس در حین پرس در چنین قالب های 450 حذف می شود
سانتی متر مربع کاشی، در حالی که هنگام فشار دادن کاشی های 20 در 20 میلی متر در قالب 15 حفره، حذف 60 سانتی متر مربع است. کاشی های 23 x 23 میلی متر در قالب 20 حفره - 105 سانتی متر مربع؛ کاشی 120 در 65 میلی متر در قالب 4 حفره - 312 سانتی متر مربع
   
 

محصولات سرامیکی برای پوشش نماهای ساختمان

 


طبق روش پلاستیکی، کاشی‌های سرامیکی کوچک با لایه‌بندی جرم بر روی پایه‌هایی که در امتداد یک نوار نقاله قرار دارند به دست می‌آیند. امکان به دست آوردن کاشی های جدار نازک با لایه بندی از پلاستیک بر اساس چسبندگی زیاد بین توده رسی مرطوب و تکیه گاه های سرامیکی است. تاسیسات تولید کاشی شامل یک دمنده پیچ با سر مخصوص برای لایه بندی توده ها، یک دستگاه برای تغذیه تکیه گاه ها و یک نوار نقاله با دستگاه های تراشکاری و برش می باشد.
با عرضه مداوم پایه ها و بارگذاری یکنواخت پرس روی پایه، پلاستیک هایی به ضخامت 3-4 میلی متر به دست می آید که به راحتی توسط دستگاه های برش به کاشی هایی در اندازه های مختلف بریده می شوند: 22 X 22، 48 X 48، 22 X 48 میلی متر، و غیره.
برای به دست آوردن کاشی های معرق با رنگ های مختلف می توان از خاک های رسی استفاده کرد که پس از پخت یک خرده رنگی (سفید، زرد، قرمز) به دست می دهد یا می توان برای به دست آوردن کاشی های خاکستری، آبی و رنگ های دیگر رنگ ها را اضافه کرد. کاشی‌های قالب‌گیری شده در خشک‌کن تشعشع خشک می‌شوند، روی تکیه‌گاه‌ها در کوره‌های شکافدار یا به‌صورت عمده در کوره‌های دوره‌ای کپسولی یا تونلی شلیک می‌شوند.
تولید کاشی‌های کوچک با استفاده از لایه‌بندی پلاستیک در مقایسه با روش پرس یا ریخته‌گری نیمه‌خشک مزایایی دارد: یک چرخه فرآیند تکنولوژیکی کوتاه (8 ... 10 ساعت)، یک روش آماده‌سازی انبوه ساده و سایت‌های تولید کوچک. جرم کوچک و یکسان بودن اضلاع جلو و عقب باعث بزرگ شدن فرش ها و در نتیجه افزایش صنعتی شدن تولید پانل ها می شود.