کرتین وال پوشش بیرونی ساختمانی است
24
01

کرتین وال پوشش بیرونی ساختمانی است


کرتین وال پوشش بیرونی ساختمانی است که در آن دیوارهای بیرونی غیرسازه ای هستند اما به سازه ساختمان متصل می شوند و برای جلوگیری از آب و هوا استفاده می شوند. از آنجایی که کرتین وال غیرساختاری است، می توان آن را از مواد سبک وزن ساخت (به عنوان مثال، دیوارهای با قاب آلومینیومی حاوی شیشه، پانل های فلزی یا سنگ نازک)، که هزینه های ساخت و ساز را کاهش می دهد. استفاده از شیشه به عنوان دیوار پرده این مزیت را دارد که اجازه می دهد نور طبیعی به عمق ساختمان نفوذ کند. قابل توجه است که نمای کرتین وال هیچ وزن بار مرده ای را از ساختمان به جز وزن خود حمل نمی کند. علاوه بر این، دیوار پرده ای برای مقاومت در برابر نفوذ هوا و آب، مقاومت در برابر نوسانات ناشی از باد و نیروهای لرزه ای وارد بر ساختمان و نیروهای وزن بار مرده خود طراحی شده است.
 
دیوارهای پرده به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که بر اساس روش ساخت و نصب آنها می باشد. اینها سیستم های واحد یا مدولار (شکل 9.2a،b) و سیستم های چوبی (شکل 9.3a،b) هستند. در سیستم استیک، قاب کرتین وال (مولیون ها) و پانل های لعاب نصب شده و تکه تکه به هم متصل می شوند. در سیستم یونیتیزه، کرتین وال از واحدهای بزرگ تشکیل شده است که در کارخانه مونتاژ و لعاب می شوند، به محل حمل می شوند و بر روی ساختمان نصب می شوند.
 
 
 
سیستم‌های کرتین وال سیستم‌های پوشش غیرسازه‌ای برای دیوارهای خارجی ساختمان‌ها هستند. آنها به طور کلی با ساختمان های بزرگ و چند طبقه مرتبط هستند.
 
دیوارهای پرده ای فضای داخلی را از بیرون جدا می کند، اما فقط وزن خود و بارهای وارد شده بر آنها را تحمل می کند (مانند بارهای باد، بارهای لرزه ای و غیره) که آنها را به سازه اولیه ساختمان منتقل می کند. این برخلاف بسیاری از اشکال ساخت و ساز سنتی است که در آن دیوارهای خارجی بخش اساسی ساختار اولیه ساختمان هستند.
 
معمولاً نمای شیشه ای کرتین وال سیستم‌های کرتین وال شامل یک قاب آلومینیومی سبک هستند که می‌توان پانل‌های پرکننده لعابدار یا مات را روی آن نصب کرد. این پانل های پرکننده اغلب به عنوان "لعاب" توصیف می شوند، چه از شیشه ساخته شده باشند یا نه.;
 
سیستم های کرتین وال در قرن نوزدهم با توسعهپانل های شیشه ای بزرگ پدیدار شدند و از دهه 1930 زمانی که آلومینیوم برای اولین بار به عنوان مصالح ساختمانی در دسترس قرار گرفت، رایج تر شد.
 
آنها اکنون با جنبش مدرنیستی و به ویژه سبک بین المللی که در اواسط قرن بیستم رایج شد، ارتباط نزدیکی دارند. این یک شکل واضح مدرنیسم بدون تزئینات بود که با تکرار واحدها و استفاده گسترده از شیشه مشخص می شد. این سبکی است که هنوز برای ساختمان های بلند در شهرهای سرتاسر جهان استفاده گسترده ای دارد.
 

کرتین وال پوشش بیرونی ساختمانی است

 

 
 
نمای کرتین وال سیستم‌های کرتین وال را می‌توان به صورت سفارشی طراحی و تولید کرد، اما اغلب سیستم‌های اختصاصی سازنده هستند که می‌توان آن‌ها را «از قفسه» خریداری کرد. سیستم های سفارشی طراحی شده معمولاً فقط برای ساختمان های بزرگتر مقرون به صرفه هستند.
 
دیوارهای پرده ای می توانند سیستم "چوب" را اتخاذ کنند یا می توانند یکپارچه شوند:
 
سیستم های استیک تکه تکه در محل نصب می شوند و بسته به شرایط دسترسی، لعاب از داخل یا خارج در قاب قرار می گیرد.
سیستم های یکپارچه در ماژول های خارج از محل از پیش ساخته شده و در پانل ها تحویل داده می شوند. سیستم های یکپارچه بهتر می توانند از مزایای تولید شرایط کارخانه و کنترل کیفیت استفاده کنند و به زمان نصب کمتری در محل نیاز دارند.
طیف گسترده ای از پانل های پرکننده ممکن برای سیستم های دیوار پرده وجود دارد، از جمله:
 
شیشه ویژن (که ممکن است دو جداره یا سه جداره باشد، ممکن است شامل پوشش های کم ee، پوشش های بازتابنده و غیره باشد).
شیشه اسپندرل (بدون دید).
آلومینیوم یا سایر فلزات.
روکش سنگ یا آجر.
سفالین.
پلاستیک تقویت شده با الیاف (FRP).
لوور یا دریچه.
پانل ها اغلب کامپوزیت هستند و مواد روکشی به یک هسته عایق مانند پلی اتیلن (PE) یا پلی اورتان (PUR)، یک هسته فلزی پروفیل شده یا یک هسته معدنی متصل شده یا "ساندویچ" می شوند. برای اطلاعات بیشتر به پانل های کامپوزیت فلزی مراجعه کنید.
 
 
 

کرتین وال پوشش بیرونی ساختمانی است

 


طراحی قاب و پانل بسیار پیچیده است، زیرا باید چندین عملکرد را انجام دهد:
 
انتقال بارها به ساختار اولیه ساختمان.
ارائه عایق حرارتی و اجتناب از پل سرد و تراکم.
تامین آتش، دود و جداسازی صوتی. این امر به ویژه در اتصالات بین سیستم کرتین وال و دیوارها و کف داخلی دشوار است.
ایجاد مانع برای نفوذ آب
انطباق با حرکت دیفرانسیل و انحراف.
جلوگیری از افتادن پانل ها از قاب
امکان باز کردن پنجره ها
جلوگیری از تجمع کثیفی.
 
 
 

کرتین وال پوشش بیرونی ساختمانی است

 


 
سیستم های مورد استفاده برای جلوگیری از عبور آب از طریق اتصالات (به دلیل اختلاف فشار بین داخل و خارج) عبارتند از: سیستم های مهر و موم شده، مدیریت شده با آب و فشار برابر (PE یا «پرده باران»).
 
سیستم های یکسان سازی فشار یک تخفیف بین واشر داخلی و خارجی ایجاد می کنند که به بیرون تهویه می شود به طوری که هیچ اختلاف فشاری بین بیرون و تخفیف وجود ندارد. در نتیجه، آب به دلیل اختلاف فشار که در غیر این صورت در سرتاسر واشر بیرونی ایجاد می‌شود، به داخل تخفیف هدایت نمی‌شود. هر بارانی که به مهر و موم بیرونی نفوذ کند می تواند از طریق دریچه ها یا سوراخ های گریه به بیرون تخلیه شود. این نسبت به سیستم‌های مهر و موم شده که سعی در ایجاد یک مهر و موم "عالی" دارند که به ناچار به دلیل رطوبت ناشی از فشار از بین می‌رود، قابل اعتمادتر است.
 
سیستم‌های مدیریت آب شبیه به سیستم‌های برابر فشار هستند، اما هیچ تلاشی برای جلوگیری از نفوذ آب به مهر و موم بیرونی وجود ندارد، و بنابراین وظیفه اصلی سوراخ‌ها یا زه‌کشی‌ها تخلیه آب به جای اجازه دادن به یکسان سازی فشار است.