لوور چیست؟
12
10

لوور چیست؟

لوور چیست؟
آفتابگیر، شیدر یا لوور یک پنجره بسته یا یک حائل با تیغه‌های افقی زاویه دار جهت عبور نور و هوا می‌باشد.
لیکن از تابش نور مستقیم خورشید، باران و آلودگی صوتی جلوگیری می‌کند. زاویه تیغه‌ها ممکن است قابل تنظیم یا غیرقابل تنطیم و ثابت باشند.
لوور یا دودکش در قرون وسطی به عنوان سازه فانوس چوبی که در بالای سوراخ سقف آشپزخانه‌های بزرگ نصب می‌شد تا امکان تهویه برای آشپزخانه در عین حال عدم ورود برف و باران را ایجاد کند.
آن‌ها در واقع جایگزین بهتری برای سازه‌های خام یک بار مصرف بودند.
بعدها آن‌ها به طرح‌های پیچیده‌تر با جزئیات بیشتر از جنس سفال در آمدند بیشتر، شبیه هواکش‌های مدرن امروزی بودند؛
با تیغه‌های قایل تنظیمی که با کشیدن یک طناب باز و بسته می‌شدند. منبع : اینترنت
لوور های مدرن :
لوور های مدرنعلاوه بر کارکردهای اشاره شده ، المانی برای افزایش غنای بصری نمای ساختمان میباشند.

لورر های مدرن با استفاده از مصالح مختلف ساخته و دارای انواع  زیر هستند :
 
 
 

لوور چیست؟

 

      

 

·        لوورهای چوبی (ترمووود ) ( چوب پلاست )

لوور چوب یالوورآفتابگیر، شیدر یا لوور یک پنجره بسته یا یک حائل با تیغه های افقی زاویه دار جهت عبور نور و هوا میباشد، لذا از تابش نور مستقیم خورشید، باران، آلودگی صوتی و دیده شدن داخل جلوگیری میکند زاویه های تیغه های لوور را در دو صورت میتوان کار کرد یک روش ثابت و غیر تنظیم و یک روش بصورت متحرک و قابل تنظیم در هر حاضر بهترین نوع لوور موجود در بازار برند رویکان وود roykanwood م باشد بزرگترین تولید کننده انواع لوورهای چوبی ضد آب مخصوص فضاهای باز ساختمانی در ابعاد و سایزهای مختلف با رنگ های سفارشی و دلخواه
لوور آلومینیومی میتوانند تاثیر بسزایی در فرم نمای ساختمان ایجاد نمایند.
علاوه بر این ، آنها می توانند به طور پایدار تعادل انرژی یک ساختمان را بهبود بخشند. لـوور از جنس آلومینیوم کامپوزیت یا لوورهای آلومینیومییا همان شیدرها با فواصل معین جهت عبور مناسب نور است
و همچنین زیبایی بر روی نماهای شیشه ای، تراس ها، ورق های آلومینیوم کامپوزیت
و یا بر روی زیر سازی فلزی و آلومینیومی، به صورت افقی یا عمودی نصب می گردند
لوررهای آلومینیومی ، لوور های کامپوزیتی ، لوورهای چوبی و کلا پوسته دوم نما میتواند  روش های مناسبی  در جهت محافظت در برابر آفتاب و فناوری نور روز برای سازه های نما  را ارائه دهد.
 
لوورهای آلومینیومی میتوانند بصورت متحرک بر روی نمای ساختمان اجرا گردند
 
 
 

لوور چیست؟

 



این لوورها قادرند با بهره گیری از تیغه هایی با مقطع دوکی شکل نماهای ظریف و چشم نواز ایجاد کنند که نتیجه آن افزون بر زیبایی نما آفتابگیرهایی کاربردی و مناسب نیز می باشد. لوور آلومینیومی در بناهای مسکونی، اداره ها، مدرسه ها، مراکز ورزشی و در هر بنایی که در آن زیبایی و بوجود آوردن محیطی راحت با نور و دمای متعادل مدنظر است مورد کاربرد دارد.
قطر این لوورها 100 میلی متر تا 400 میلی متر است و لوورهای آلومینیومی (ساخته شده از آلومینیوم آلیاژ 6063) اثرگذاری اشعه های نور خورشید را تا 80% پایین می آورد و منجر به پایین آمدن مصرف انرژی تا 30% نیز می گردد. مقاطع لوور ها میتواند دوکی شکل یا مستطیل یا از جنس ورق های کامپوزیت باشد.
در واقع این لوور ها نسل جدیدی از نورگیر ها هستند که در سایز های مختلف تولید شده و می توان آنها را به صورت های افقی و یا عمودی نصب نمود. این لوور ها در رنگ های متنوع نقره ای، طلایی، برنز و سیاه (رنگ های آنادایز) و یا هر رنگ استاندارد دیگر (استفاده از رنگ های الکترو استاتیک پودری) عرضه میگردند.
انواع لوور دوکی
 
 
 

لوور چیست؟

 

 

این نوع لوورها در دو نوع ثابت و متحرک قابل اجرا هستند.
1- ایجاد سایه روشن
۲- ایجاد سایه کنترل شده
۳- ایجاد بافت
4- وجود دید از داخل و کنترل منظر از خارج
5- کاهش تابش مستقیم آفتاب بر روی نما
6- واکنش مکانیکی براساس سیستم هوشمند ساختمان BMS