نماي سنگ و سراميك خشك
03
08

نماي سنگ و سراميك خشك

نماي سنگ و سراميك خشك
سرامیک خشک چیست
سرامیک خشک چیست؟ به طور کلی به مواد کانی غیرفلزی سرامیک می‌گویند؛ به این مفهوم که علاوه‌ بر اینکه معدنی هستند در عین حال خواص فلزی ندارند. دانشی که به بحث در مورد سرامیک‌ ها می‌پردازد به علم سرامیک و صنعت مرتبط با آن به صنعت سرامیک نامیده می شود.

سرامیک خشک نما  به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی چون پایداری در دماهای بالا، استحکام زیاد و مقاومت بالا در برابر خوردگی، عدم جذب آب در بسیاری از پروژه های ساختمانی در دنیا به عنوان نمای اصلی و منحصر به فرد ساختمان توسط طراحان و معماران در مراحل ابتدایی جهت اجرای نمای خشک پروژه انتخاب می گردد و در لیست اجزای بسیار مهم و استراتژیک قرار می گیرد. در واقع عموما این نوع سرامیک از نوع سرامیک های پرسلانی  يا همان سراميك خشك در نظر گرفته می شود که مزیت های بالایی نسبت به کاشی سرامیک های غیر پرسلانی دارد.
دلیل این موضوع کاربرد سرامیک خشک نما در دو پوسته کردن ساختمان و ایمنی بالا و قیمت تمام شده کمتر در دراز مدت برای سازندگان و بهره برداران نسبت به نمای سنگ و سیستم های ملاتی و همچنین سرعت اجرای بالاتر آن در حدود یک سوم زمان اجرای سیستم های دیگر می توان ذکر نمود.

 
 
 

نماي سنگ و سراميك خشك

 

مزایای نمای سرامیک خشک
1- سرعت اجرای بالا
به دلیل عدم استفاده از روش های دوغابی در این روش، امکان اجرای این روش نما در بخش های مختلف نما، بالا و پایین نما و… وجود دارد. از طرفی با این روش اجرای نما، می توان نماسازی را بالافاصله پس از اتمام اسکلت سازی ساختمان شروع کرد.
2-کاهش هزینه ها
از طرفی در نمای خشک از ملات و دوغاب استفاده نمی شود و این خود صرفه جویی در هزینه است. زیرسازی انجام شده در این نما هم در صورت نیاز قابل جداشدن از نما است و سرمایه از بین نمی رود و می توان آنها را در جای دیگری به کار برد. قابلیت تعویض و تعمیر قسمت های مختلف نما هم باعث کاهش هزینه های تعمیر و بازسازی می شود. البته قابل ذکر است که طول عمر نمای خشک 50 سال است. در صورتی که نماهای دوغابی 10 تا 15 سال طول عمر دارد.
3-کیفیت بالا
نماي سراميك خشك کاهش خطای انسانی به دلیل تولید صنعتی مصالح، هماهنگی رفتار مصالح در برابر تغییرات دمایی، کاهش پرت مصالح به دلیل انجام محاسبات دقیق برای زیرسازی و طرح نما، وعواملی از این قبیل باعث افزایش کیفیت اجرای این نما می شود.
4- حذف تقطیر در سطوح داخلی
وجود لایه هوا در بین ساختمان و نما، باعث می شود که بخار آب به راحتی از ساختمان خارج شود و رطوبت در جداره ساختمان کاهش یابد. (عدم نم دادگی به داخل ساختمان)
5- مقاومت بالا در برابر زلزله
اجرای نمای خشک، باعث سبک ماندن ساختمان (به دلیل عدم استفاده از ملات) می شود. همچنین با اجرای نمای خشک، قسمت های مختلف نما، به صورت جداگانه تغییر مکان می دهند. سبک بودن ساختمان و تغییر مکان های جانبی جداگانه، باعث عدم ترک خوردگی و سقوط مصالح از نما می شود.
با اجرای نماي سراميك خشك بین ساختمان و نما، فضایی باز می ماند. جریان داشتن هوا در فضای بین نما و ساختمان، مانند شیش دوجداره عمل می کند. از این جهت می توان این نما را عایق صوتی و حرارتی در نظر گرفت
عایق حرارتی و صوتی
به دليل داشتن روش هاي متفاوت در نصب سراميك خشك
 
 

نماي سنگ و سراميك خشك



نصب سرامیک خشک شامل روش های زیر می باشد 
۱-  روش نمایان (VISIBLE) : نماي سراميك خشك در این روش تایل های سرامیک خشک پرسلانی بوسیله قطعات کلیپس استینل لس استیل ، بر روی ریل های آلومینیومی زیرسازی در فواصل مشخص شده متصل می گردند.رنگ کلیپس ها با رنگ سرامیک انتخابی بوسیله رنگ پلی استر با روش الکتروستاتیکی یکسان می گردد و در محل اتصال سرامیک به ریل نیز ، لاستیک های EPDM با کیفیت بالا جهت جلوگیری از لغزش سرامیک ها قرار می گیرند.
۲-  سیستم کیل ( KEIL) نماي سراميك خشك : اتصالات سیستم (Keil)، در حقیقت اتصالات مکانیکی مخفی بدون نیاز به چسب هستند که برای پوشش دادن نما به وسیله انواع مصالح گوناگون به وجود آمده اند. این سیستم در صنعت ساختمان، به طور گسترده جهت پوشش نما، دیوار های داخلی و خارجی و حتی سطوح بام (در معرض باران) استفاده می شود. در این روش سرامیک خشک پرسلانی از طریق اتصالات آلومینیومی مخصوصی به نام کلمپ (Clamp) بر روی ریل های آلومینیومی افقی مخصوص این سیستم متصل می شوند.
۳- سیستم شیاری نماي سراميك خشك : در این روش ابتدا بر قسمت پشت سرامیک ها توسط دستگاه اتوماتیک شیارزن شیارهایی تعبیه می شود،  توسط دستگاه شیارزن شیارهای ویژه ای در دو جهت معکوس ایجاد می شود و سپس کلمپ ها به وسیله برجستگی هایی که توسط چسب مخصوص داخل شیارها کاملا محکم می شوند، سپس سرامیک ها از طریق کلمپ بر روی ریل مستقر شده و به وسیله پیچی که بر روی کلمپ تعبیه شده است در محل خود رگلاژ می شوند.
 

نماي سنگ و سراميك خشك