نمای سرامیک و سنگ خشک روشی نوآورانه از پوشش داخلی ساختمان
18
02

نمای سرامیک و سنگ خشک روشی نوآورانه از پوشش داخلی ساختمان

سیستم نمای سرامیک و سنگ خشک (نمای تهویه) روشی نوآورانه از پوشش داخلی ساختمان است که از لنگرهای مکانیکی برای اتصال پوست جدید به دیواره خارجی استفاده می کند.
نمای تهویه شده (یا دیوار تهویه شده) باعث می‌شود تا در سطح خارجی ساختمان، صفحات با ضخامت مناسب، که به دیوار پرده نمی‌چسبند، اما از یکدیگر فاصله دارند تا حفره‌ای ایجاد کنند، به کار می‌رود.
به این ترتیب، گردش طبیعی هوا در فضای حفره بدست می‌آید، به دلیل حرکت همرفتی حاصل از وجود دهانه‌هایی که در پایه و بالای نما مرتب شده‌اند. این نماها راحتی حرارتی - صوتی محیط های داخلی را تعیین می‌کنند و بر معماری زمینه خارجی که در آن قرار می‌گیرند، تأثیر می گذارند.
بنابراین‌، برای ساخت یک نمای سرامیک و سنگ خشک، تمرکز بر روی افزایش زیبایی و مهار مصرف انرژی است. فضای "خالی" باقیمانده بین دیوار و روکش فلزی قادر به ایجاد حرکات همرفتی است و از قابلیت تنفس ساختمان برخوردار است. علاوه بر این، لایه تهویه همراه با مواد عایق باعث کاهش تلفات گرما در زمستان و جلوگیری از تجمع آن در تابستان می‌شود.

 


نمای سرامیک و سنگ خشک (نمای تهویه شده):

محصولات سنگی به لطف ویژگی های فنی و زیبایی شناختی خود، در این سیستم کاربرد پیدا کرده و پوشش ساختمان‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد و باعث پیشرفت پروژه معماری می‌شود.
بنابراین دیوارهای نمای سرامیک و سنگ خشک یا تهویه شده توسط چهار لایه عملکردی (از داخل به خارج) تشکیل می‌شوند:

1. لایه عایق مداوم اعمال شده به دیوار محیط خارجی
2. ساختار پشتیبانی از روکش خارجی
3. شکاف تهویه
4. پوشش خارجی
 


عملکرد و مزایای نمای سرامیک و سنگ خشک یا تهویه شده:

سیستم نمای سرامیک و سنگ خشک یا تهویه شده، به لطف پوشش تهویه شده همراه با سنگ یا سرامیک خشک، باعث صرفه جویی در مصرف انرژی بالا می‌شود. سیستم نما با تهویه یکی از موثرترین فناوری‌های روکش خارجی ساختمان برای محافظت در برابر رطوبت و عوامل جوی است که از عایق حرارتی و صوتی عالی اطمینان حاصل می‌کند.
روکش خارجی نمای سرامیک و سنگ خشک یا دیوار تهویه، ساخته شده با موادی با ویژگی‌های فنی و مقاومت بالا، دیوار محیط را از عملکرد عوامل جوی به ویژه باران محافظت می‌کند، آن را خشک نگه می‌دارد و خطر جدا شدن و نفوذ را از بین می‌برد. علاوه بر این، فضای باقی مانده بین دیوار و پوشش باعث ایجاد حرکات همرفتی می‌شود، که به لطف گردش طبیعی هوا، از قابلیت تنفس ساختمان برخوردار است.
عایق بندی مداوم خارجی باعث می‌شود که حفاظت حرارتی از نما یکدست شود، پل های حرارتی از بین رفته و در نتیجه عملکرد انرژی ساختمان بهبود می‌یابد.

- در تابستان، نمای سرامیک و سنگ خشک یا تهویه شده جریان هوای متحرکی را بین ورق خارجی و صفحه عایق ایجاد می‌کند که باعث می‌شود هوای بیش از حد گرم شده در محفظه تهویه در بالای ساختمان خارج و باعث کاهش گرمای ورودی از بیرون شود. به طور خاص، روکش های سنگی به عنوان یک سپر خورشیدی عمل می‌کند، اشعه خورشید را جذب و منعکس می‌کند.

- در زمستان، با این وجود، این تهویه باعث حذف سریع بخار آب از داخل می‌شود. به این ترتیب پدیده چگالش و اثرات منفی هرگونه نفوذ آب به شدت کاهش می‌یابد و در نتیجه مقدار گرمای خارج شده از ساختمان نیز کم می‌شود. علاوه بر این، عایق اجازه می‌دهد تا پراکندگی مقدار گرما را کاهش دهد.
 
بنابراین در نمای سرامیک و سنگ خشک دیوار تهویه شده باعث افزایش عملکرد سیستم های عایق خارجی می‌شود. علاوه بر این نگهداری از آن به ویژه ساده است: ماهیت مدولار زیرسازی امکان تعویض فوری هر دال را در صورت نیاز فراهم می‌کند.