پانل های مورد استفاده در نمای hpl
13
02

پانل های مورد استفاده در نمای hpl

پانل های نمای hpl ورقه ورقه ای هستند که از چندین لایه کاغذ با روکش رزین تشکیل شده‌اند و تحت فشار زیاد کنار هم قرار گرفته‌اند. نام این لمینت ها از همین جا است. hpl از انگلیسی می‌آید و مخفف High Pressure Laminate است. پانل های hpl به پانل های لمینت فشار بالا نیز معروف هستند. این صفحات ورقه ای است که به بخشی ضروری از زندگی روزمره تبدیل شده‌اند.

پانل های مورد استفاده در نمای hpl چگونه تولید می‌شوند؟


تولید پانل های نمای hpl از سال 1902 تا 1910 آغاز شد، زیرا اولین رزین‌های مصنوعی در این دوره کشف شد. پانل های نمای hpl از طریق یک فرآیند فشار ایجاد می‌شوند. کاغذهایی که قبلاً با ملامین و رزین فنولی آغشته شده‌اند، تحت فشار زیاد و در دمای بالا بهم فشرده می‌شوند. یک لایه بالایی نیز با کاغذهای آغشته فشار داده می‌شود. پانل های نمای hpl مصالح ساختمانی هستند که با نام تجاری Thermopal ، Trespa  ، Fundermax  یا  Resopal در فروشگاه های تخصصی شناخته می‌شوند.
 


 

چرا در تولید صفحات نمای hpl از رزین استفاده می‌شود؟


با توجه به اینكه از رزین‌های مقاوم در برابر حرارت در تولید پانل های نمای hpl استفاده می‌شود، پانل های HPL می‌توانند برای مدت كوتاهی درجه حرارت بالا را تحمل كنند، مثلاً از طریق سیگار یا گرمای دیگر، بدون آسیب دیدن در این فرآیند. علاوه بر این، مراقبت از پانل های hpl بسیار آسان است. تمیز و نگهداری آنها هم همینطور است. آنها همچنین بی بو و سبک هستند. آنها همچنین به الکل یا حلال ها حساس نیستند. علاوه بر این، پانل ها ضد آب و هوا هستند. نه آفتاب و نه باران نمی‌توانند به خود پنل ها یا سطح آن‌ها آسیب برسانند. به طور خلاصه، پانل‌های نمای hpl بسیار کاربردی و مقاوم هستند و دارای ماندگاری بالایی هستند.
 

زمینه های کاربرد پانل های HPL در اجرای نمای hpl

 
پانل های نمای hpl به طور ایده آل برای روکش، صفحات حفظ حریم خصوصی یا محافظت در برابر صدا مناسب هستند. پانل ها در برابر حرارت، سایش و ضربه مقاوم هستند. به طور کلی، آنها برای استفاده در فضای باز و برای استفاده در محیط داخلی مناسب هستند. صفحات نمای hpl به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری، در فضای داخلی و مبلمان درها نیز استفاده می‌شود. به دلیل مقاومت زیاد در برابر آب و هوا به ویژه به عنوان روکش نما مناسب هستند. مزیت دیگر قابلیت چاپ دیجیتالی صفحات نما است. با توجه به انتخاب زیاد دکوراسیون، روکش نما می‌تواند به صورت جداگانه با توجه به نیاز و خواسته مشتری طراحی شود و این ماده ساختمانی را بسیار انعطاف‌پذیر کند. گزینه چفت و بست متغیر برای صفحات نما نیز خصوصاً سودمند است. این‌ها یا بصورت مستقیم پیچ خورده یا پرچ و یا در پس زمینه متصل می‌شوند. بنابراین از پانل های لمینت فشار قوی برای روکش نما نیز استفاده می‌شود. علاوه بر روکش نما، صفحات HPL برای روکش‌های بالکن نیز مناسب است.


 

مزایای استفاده از صفحات HPL به عنوان روکش نما

این پانل ها از نظر طراحی بصورت مجزا و بصری جذابیت‌های خوبی دارند. انتخاب زیادی از رنگ برای طراحی سطوح نما وجود دارد. به دلیل قابلیت چاپ دیجیتال، از نظر طراحی نوری محدودیتی برای آزادی طراحی وجود ندارد. علاوه بر این، مواد بسیار مقاوم در برابر آب و هوا هستند و با استحکام خمشی بالا تحت تأثیر قرار می‌گیرند. به طور کلی، پانل ها یک ماده ساختمانی بسیار بادوام و با کیفیت هستند. پانل های ورقه ورقه فشار بالا ارزان‌تر از روکش های جلوی جایگزین ساخته شده از چوب یا سرامیک هستند و با این وجود از نظر بصری جذاب هستند.
 



مزایای بیشتر نمای hpl


1. مقاومت در برابر آتش بالا
تخته‌های نمای hpl دارای رفتار آتش‌سوزی شبیه چوب سخت هستند. آنها در آتش ذوب نمی‌شوند، نمی‌ریزند یا منفجر نمی‌شوند و برای مدت زمان طولانی ثبات خود را حفظ می‌کنند.
2. مقاومت در برابر خرابکاری
پانل ها در برابر خم شدن و الاستیک مقاوم هستند و در نتیجه در برابر ضربه بسیار حساس هستند. به همین دلیل، در مواردی که خطر خرابکاری به ویژه زیاد باشد، پانل ها کاملاً مناسب هستند. علاوه بر این، از طریق استفاده از حلال ها، اسپری گرافیتی نیز می‌تواند بدون آسیب رساندن به سطح پانل ها، باقی بماند.

3. تنوع زیاد در طراحی بصری سطح

تعداد زیادی رنگ و ساختار سطح برای طراحی سطح پانل ها در دسترس است، به این معنی که گزینه‌های طراحی تقریبا بی حد و حصر هستند.
4. پایداری محیط زیست
این پنل ها حاوی آزبست، قارچ‌کش یا آفت‌کش نیستند. آنها فاقد فلزات سنگین هستند و هیچ ترکیب هالوژن آلی ندارند. این بدان معنی است که آن‌ها در اصل سازگار با محیط زیست هستند.
5. مقاومت بالا
پانل ها بسیار کشسان و دارای مقاومت کششی و خمشی بالایی هستند. آنها بسیار مقاوم در برابر ضربه هستند و از نظر پایداری قابل مقایسه با چوب های سخت هستند، اگرچه نسبت به رطوبت حساس نیستند.
6. تمیز بودن
به لطف سطح صاف صفحه، آلودگی نمی‌تواند روی صفحات یا در بین صفحات قرار گیرد. این بدان معنی است که سطح پانل ها لازم نیست که شستشو شوند. صفحات را می‌توان با کمک پاک‌کننده‌های موجود در بازار به راحتی تمیز کرد.
7. طول عمر
طول عمر پانل های نمای hpl از نظر مقاومت در برابر آب و هوا برای حداقل به مدت 10 سال تضمین شده است.