نمای کرتین وال به عنوان نمای هوشمند
23
01

نمای کرتین وال به عنوان نمای هوشمند

نمای کرتین وال و نمای شیشه ای فریم لس مانند تمام نماها واسط بین فضای داخلی و خارجی ساختمان هستند. آنها چشمگیرترین و قابل مشاهده‌ترین قسمت ساختمان هستند. نماها از شما در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کنند و یکی از عوامل اصلی ایجاد محیط‌های راحت هستند، زیرا در داخل ساختمان محل افزایش و از دست دادن حرارت است. مانند پوست ما، عضوی بسیار جالب از بدن ما، طبیعی است که نمای ساختمان باید از فناوری‌های لازم برای انطباق با شرایط محیطی محیط اطراف خود استفاده کند.
به همین دلیل است که مفهوم "نماهای هوشمند" بیشتر و بیشتر ذکر می‌شود. نمایی را می‌توان هوشمند دانست که با شرایط محیط سازگار شود و همزمان تغییر شکل دهد. این از طریق اجزای آن (غیرفعال یا فعال) اتفاق می‌افتد که برای سازگاری با شرایط مختلف تنظیم می‌شود و به تغییراتی که در نمای خارجی و داخلی ساختمان ایجاد می‌شود، پاسخ می دهد. وقتی صحبت از نماها می‌شود، تمرکز اصلی بر معادله حداکثر رساندن نور طبیعی خورشید، محافظت در برابر تابش خورشید و کنترل تهویه و ورودی / خروجی گرما است. این مبادله‌ها می‌توانند از طریق شیشه ها صورت گیرند که می‌تواند "هوشمند" تلقی شود، زیرا خصوصیات انتقال نور آن به دلیل ولتاژ الکتریکی، نور یا گرمای اعمال شده تغییر کند و باعث تغییر شکل شیشه، تغییر شدت و طول موج های خاص نور شود.
 

نمای کرتین وال به عنوان نمای هوشمند


اگرچه ممکن است بسیاری از این راه حل ها علمی تخیلی به نظر برسند، اما در حال حاضر شیشه های هوشمندی در بازار وجود دارد که امکان کنترل انتقال نور، شفافیت و حتی فعال‌سازی "یخ زدایی خودکار" را فراهم می‌کند، ساختمان‌ها را هوشمندتر و از نظر زیست‌محیطی به‌روزتر و بهتر می‌کند. امروزه چند نمونه از راه حل های قابل استفاده در نماهای شیشه ای ساختمان ها مانند نمای شیشه ای فریم لس، نمای اسپایدر و به طور کلی تمامی نمای کرتین وال ها به شرح زیر می‌باشد: 

- شیشه نما که ظاهر خود را توسط یک محرک تغییر می‌دهد:
SageGlass شیشه ای الکتروکرومیک است که توسط Saint-Gobain به بازار عرضه شده است. با اصلاح کشش وارد شده به ورق شیشه، می‌توان رنگ آن را کنترل کرد و در نتیجه شدت نور و اشعه ماورا بنفش و مادون قرمز منتقل شده از طریق این مواد را تغییر داد. یعنی این شیشه پویا به کاربران ساختمان اجازه می‌دهد تا به طور فعال نور طبیعی و افزایش گرمای خورشید را کنترل کنند، راحتی را بهبود بخشند و از مصرف انرژی به میزان بسیار زیادی بکاهند. رنگ‌آمیزی پویای شیشه توسط یک سیستم کنترل هوشمند هدایت می‌شود که از حسگرها برای پاسخ به شرایط نوری به طور خودکار رنگ آمیزی می‌کند، اگرچه ظاهر آن را می‌توان از طریق تلفن همراه نیز کنترل کرد. ذکر این نکته مهم است که فواید اصلی آن توانایی حفظ تماس بصری با بیرون از طریق شیشه است.

نمای کرتین وال به عنوان نمای هوشمند


 
در همین حال، Priva-Lite یک راه حل منحصر به فرد در مدیریت فضا از طریق کنترل فوری میزان شفافیت است. این یک شیشه فعال است که با استفاده از الکتریسیته، بدون تغییر در انتقال نور، از شفاف به مات تغییر می‌کند. مزیت اصلی آن دقیقاً بهره‌مندی از حریم شخصی در عین حفظ دسترسی به نور طبیعی است. علاوه بر این، شیشه امکان ایجاد تصاویر پویا از فیلم‌ها و تصاویر، تبدیل نمای کرتین وال به یک صفحه بزرگ را فراهم می کند.
Eglas یک راه حل گرمایی یکپارچه و نامرئی است که باعث راحتی بیشتر داخلی، چه بصری و چه حرارتی می‌شود. این در سال 1986 در فنلاند ساخته شده است و البته برای کشورهای سردتر در نظر گرفته شده است. این محلول بر اساس دو عامل است: جریان الکتریکی و لایه ای از اکسیدهای فلز که روی سطح شیشه اعمال می‌شود. بسته به نوع کاربرد و ساختار شیشه، علاوه بر کمک به گرم شدن فضای اتاق، می‌تواند از متراکم شدن آن جلوگیری کرده و حتی به ذوب شدن یخ روی شیشه کمک کند. 
 

نمای کرتین وال به عنوان نمای هوشمند


 
- شیشه‌های خود تمیز کننده
شیشه خود تمیز کننده نیز یک واقعیت است. با استفاده از یک لایه شفاف از مواد معدنی آب دوست و فوتوکاتالیستی در طی مراحل تولید، شیشه از قدرت اشعه ماورا بنفش موجود در نور خورشید و باران برای کنترل موثر آلودگی جمع شده در خارج از پنجره ها استفاده می‌کند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش باعث تجزیه آلودگی آلی شده و سطح شیشه را آب دوست می‌کند. باران (یا آب) از طریق شیشه لایه ای ایجاد می‌کند و آلودگی‌های آلی و مواد معدنی را می‌شوید. برای نمای کرتین وال، سود اصلی این شیشه ها تعمیر و نگهداری آنها است، زیرا ایده اصلی این است که نیاز به تمیزکاری را به نصف کاهش دهید، هزینه داربست، جرثقیل یا تمام عملیات خطرناکی که شامل تمیز کردن نمای ساختمان های بلند است را کاهش دهید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که با وجود پیشرفت های تکنولوژیکی مربوط به نما، از طریق طراحی آگاهانه و انتخاب مواد مناسب برای آب و هوا و محیط زیست می‌توان به پیشرفت‌های زیادی در زمینه پایداری دست یافت. ترکیب سیستم ها و مصالح سنتی و هوشمند می‌تواند راحتی و کارایی ساختمان را تا حد زیادی بهبود بخشد.