نمای دو پوسته hpl
23
12

نمای دو پوسته hpl

نمای دو پوسته hpl

 
اصطلاح "نمای دو پوسته" به اجزایی گفته می‌شود که مانند نمای hpl به ساختار اولیه ساختمان متصل شده و سطوح خارجی غیر سازه‌ای را تشکیل می‌دهند. این در مقایسه با ساختمان‌هایی است که در آن‌ها سطوح خارجی توسط عناصر ساختاری مانند دیوارهای سنگی به روش دوغابی و ملاتی یا سطوح اعمال شده تشکیل شده‌اند. (نمای سرامیک و سنگ خشک از این قائده مستثنی می‌باشند و جزو نماهای دو پوسته محسوب می‌شوند.)
 

 
پانل‌های لمینیت با فشار بالا (HPL) نوعی روکش نما است که به طور معمول توسط لایه‌های چوب یا الیاف کاغذ با یک رزین تولید می‌شود و تحت گرما و فشار توسط رزین‌های مخصوصی به هم چسبانده و پرس می‌شود. این پنل‌ها گاهی اوقات شامل مواد شیمیایی اضافی برای تأمین خواص بازدارنده آتش هستند و در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و مواد تکمیل کننده موجود هستند.
 
پنل‌هایی که دارای مواد شیمیایی بازدارنده آتش هستند، گاهی اوقات به عنوان "درجه FR" شناخته می‌شوند و به طور معمول به کلاس B-s1 ، d0 می‌رسند. پانل‌هایی که بدون مواد شیمیایی بازدارنده آتش تولید می‌شوند، بسته به ضخامت صفحه، معمولاً کلاس C یا D هستند.
 

نمای دو پوسته hpl


به دنبال آتش سوزی برج Grenfell و نگرانی‌های بعدی در مورد عملکرد آتش پانل‌های نما (به ویژه روکش مواد آلومینیوم کامپوزیت (ACM))، وزارت مسکن، جوامع و دولت محلی (MHCLG) یک آزمایش BS8414 از یک سیستم روکش متشکل از HPLانجام داد پانل با بازدارنده آتش (کلاس B-s1 ، d0) همراه با عایق پشم سنگ. این سیستم به معیارهای عملکردی که در BR135 عملکرد حریق عایق حرارتی خارجی برای دیوارهای ساختمان‌های چند طبقه ارائه شده است، دست یافت. در نتیجه هیئت متخصص MHCLG در نظر می‌گیرد که این ترکیب مواد بسته به ترکیب کل سیستم‌های روکش و نحوه نصب آن می‌تواند در ساختمان‌های موجود بی‌خطر باشد.
با این حال، پنل خبره معتقد است که سیستم‌هایی که از نمای hpl کلاس C یا D استفاده می‌کنند بسیار بعید است در برابر گسترش آتش مقاومت کافی داشته باشند. علاوه بر این، بعید به نظر می‌رسد که سیستم‌هایی که از هر نوع پانل hpl (اعم از کلاس B ، C یا D) که از عایق قابل احتراق استفاده می‌کنند، در برابر گسترش آتش مقاومت کافی داشته باشند. دارندگان ساختمان با این سیستم‌ها باید بلافاصله در راستای توضیحات و مقررات موجود اقدام کنند (این مقررات اولین بار در دسامبر 2017 منتشر شد و در دسامبر 2018 به روز شد). متخصصان بر این باورند که میزان خطر ناشی از سیستم‌های نمای hpl ناامن به اندازه خطر سیستم‌های ناامن با استفاده از پانل‌های رده 3 ACM یا نمای کامپوزیت بدون درجه مقاومت در برابر آتش‌سوزی نیست. بنابراین، آنها توصیه می‌کنند که حذف فوری سیستم‌های ناامن با استفاده از پانل‌های  نمای کامپوزیت ACM دسته 3 باید در اولویت قرار داشته باشد و به دنبال آن اقدامات فوری برای اصلاح سیستم‌های hpl غیرایمن انجام شود. با این حال، برای جلوگیری از تردید، آنها مجدداً تأكید می‌كنند كه هم حذف پانل‌های غیرایمن ACM رده 3 و هم اقدام برای اصلاح سیستم‌های نمای hpl ناامن باید در اسرع وقت انجام شود.
 

نمای دو پوسته hpl