نمای  hpl
17
10

نمای hpl

نمای hpl جزو دسته نماهایی حساب می‌شود که به ساختار اولیه ساختمان متصل شده و سطوح خارجی غیر سازه‌ای را تشکیل می‌دهند. این نما در مقایسه با ساختمان‌هایی که در آن‌ها سطوح خارجی توسط عناصر ساختاری مانند دیوارهای سنگی یا سرامیکی یا هر نمایی که به دیوار اصلی ساختمان چسبیده‌اند مزیت‌های بسیار زیادی دارد.

پانل‌های hpl نوعی روکش است که به طور معمول توسط لایه‌های چوب یا الیاف کاغذ با یک رزین تولید می‌شود و آنها را تحت گرما و فشار می‌چسباند. آن‌ها گاهی اوقات شامل مواد شیمیایی اضافی برای تأمین خواص بازدارنده آتش هستند و در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و مواد تکمیل کننده موجود هستند.
 

نمای  hpl


نمای hpl در ورق تولید شده و در اندازه پانل ساخته شده ساخته می‌شود. طراح توانایی ایجاد درجات مختلفی از الگوها و اشکال پانل در ساختمان را دارد - اغلب از رنگ‌های متعدد برای ایجاد زیبایی ظاهری استفاده می‌شود. نمای hpl در دو سیستم مخفی و نمایان در نماهای ساختمان‌ها قابل استفاده می‌باشند.

از ورق‌های hpl برای اهداف مختلفی مانند تزئین و محافظت از ساختمان در برابر عوامل مختلف استفاده می‌شود. اکثر ورق‌های hpl با ضخامت 5 میلی‌متر، 8 میلی‌متر و 12 میلی‌متر ارائه می‌شوند.
ورق‌های hpl امروزه در آپارتمان‌های مدرن، ساختمان‌های چند طبقه و حتی در ادارات، مدارس و بیمارستان‌ها کاملاً رایج است. بنابراین، آن‌ها دارای بافت‌های مختلفی مانند بافت چوبی، بافت‌های روشن و تاریک و غیره هستند.
پانل‌هایی که دارای مواد شیمیایی بازدارنده آتش هستند، گاهی اوقات به عنوان "درجه FR" شناخته می‌شوند و به طور معمول به کلاس B-s1 ، d0 می‌رسند. پانل‌هایی که بدون مواد شیمیایی بازدارنده آتش تولید می‌شوند، بسته به ضخامت صفحه، معمولاً کلاس C یا D هستند.
 

نمای  hpl


به دنبال آتش‌سوزی برج Grenfell که نمای hpl داشت و نگرانی‌های بعدی در مورد عملکرد آتش پانل‌های مصرفی در ساختمان به ویژه روکش مواد آلومینیوم کامپوزیت، وزارت مسکن، جوامع و دولت محلی (MHCLG) یک آزمایش BS8414 از یک سیستم نمای hpl متشکل از پانل بازدارنده آتش کلاس B-s1 ، d0  همراه با عایق پشم سنگ hpl انجام داد. این سیستم به معیارهای عملکردی که در BR135 عملکرد حریق عایق حرارتی خارجی برای دیوارهای ساختمان‌های چند طبقه ارائه شده است، دست یافت. در نتیجه، هیئت متخصص MHCLG در نظر می‌گیرد که این ترکیب مواد بسته به ترکیب کل سیستم‌های روکش و نحوه نصب آن می‌تواند در ساختمان‌های موجود بی‌خطر باشد.
با این حال، متخصصان معتقد هستند که سیستم‌هایی که از پانل‌های hpl کلاس C یا D استفاده می‌کنند بسیار بعید است در برابر گسترش آتش مقاومت کافی داشته باشند. علاوه بر این، بعید به نظر می‌رسد که سیستم‌هایی که از هر نوع پانل hpl (کلاس B ، C یا D) با عایق قابل احتراق استفاده می‌کنند، در برابر گسترش آتش مقاومت کافی داشته باشند. 
 

نمای  hpl