بررسی نمای کرتین وال - کرتین وال چیست؟
10
10

بررسی نمای کرتین وال - کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال شیشه ای یکی از پرکاربردترین انواع نماهای شیشه ای می باشد. نمای کرتین وال در برگردان پارسی معنای” دیوار پرده ای "را به خود می‌گیرد، اگر بخواهیم از منظر لغت‌شناسی به آن نگاه کنیم متوجه می‌شویم که از دو جزء دیوار که به منظور نوعی پوشش و جداکننده به کار برده شده و پرده که هم بر سبکی وزن دلالت دارد و هم شفافیت، تشکیل شده است.
در واقع نمای کرتین وال شیشه ای سیستم پوشش دهنده بیرونی ساختمان است. پوششی غیرساختاری که خودش به صورت جداگانه یک” سازه "محسوب می‌شود، به این معنا که هیچ بار مرده ای از ساختمان را به دوش نمی‌کشد و تنها نیرویی که بر آن وارد می‌شود وزن خودش و نیروی بادی است که با احتساب موقعیت اقلیمی و ارتفاع ساختمان بر آن وارد خواهد شد. معماران و طراحان متخصص با دانش طراحی تکنولوژی نمای کرتین وال شیشه ای، یکی از زیباترین نماهای مدرن را با کاربرد آلومینیوم و شیشه ارائه می‌دهند، در واقع آنها آینده را طراحی می‌کنند.

بررسی نمای کرتین وال - کرتین وال چیست؟


مزایای نمای کرتین وال شیشه ای

1- کاهش مصرف انرژی به دلیل عایق‌بندی حرفه‌ای این سازه
2- سبکی ساختاری و کاهش وزن مرده ساختمان
3- نهایت استفاده از شفافیت نور روز 
4- سرعت بالای اجرا به دلیل بهره‌مندی از سیستم یونیتایز
5- امکان ترکیب آسان با سایر پوشش‌های نما 
6- امکان نصب Opening یا مدل‌های بازشو 
7- کاهش هزینه نگهداری و مراقبت 
8- توانایی مقاومت در برابر لرزش‌های حاصل از بادهای شدید و یا زمین لرزه 
9- جلوگیری از دستبرد و سرقت
10- مقاومت در برابر حرارت بالا و حتی آتش
11- دارای استانداردهای متعدد
12- امکان اجرای Roof Glass تا شیب 2 درجه 
13- امکان استفاده از شیشه‌های یک، دو یا چند جداره 
14- امکان استفاده از طیف عظیم طرح‌ها و رنگ‌های شیشه
 

بررسی نمای کرتین وال - کرتین وال چیست؟


این سیستم بجز مواردی که قوس در کار داشته باشیم محدودیت دیگری ندارد که آن را هم نیز می‌توان به صورت چند ضلعی کار نمود. اما تجربه ثابت می‌کند که با این کار تعداد یونیت های شیشه زیاد شده و آن شفافیت اولیه را از نما می‌گیرد و در هزینه تمام شده کار نیز تاًثیر به سزایی خواهد داشت.

سازه های زیرمجموعه نمای کرتین وال شیشه ای انواع متفاوتی دارند که پس از معرفی شرح مختصری از آنها را بازگو خواهیم کرد:
1- نمای کرتین وال شیشه ای درپوش دار
2- نمای کرتین وال شیشه ای بدون قاب
3- نمای کرتین وال شیشه ای نیمه قاب دار
 

بررسی نمای کرتین وال - کرتین وال چیست؟


سیستم درپوش دار:

در این روش زیرسازی توسط پروفیل‌های عمودی و افقی موسوم به "Transoms "و "Mullions "که با یکدیگر یک شبکه را تشکیل می‌دهند انجام می شود. شیشه ها مستقیماً روی استراکچر لامل قرار گرفته و یک درپوش فشاری آن را از بیرون بر روی لامل آلومینیومی محکم می‌کند و به جهت زیبایی کار Cap Face هایی با عرض مشخص اما طرح و طول دلخواه بر روی آن قرار می‌گیرد. برای مقاومت این سازه در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت از لاستیک های EPDM برای آب‌بندی حرفه ای محصول استفاده می‌شود.


سامانه نیمه درپوش دار:

در این روش یکی از قسمت‌های افقی یا عمودی به دلخواه حذف خواهد شد و از لاستیک‌های عایق و چسب‌های مخصوص پایه سیلیکونی استفاده می‌شود.
 

سامانه بدون فریم:

در روش نمای کرتین وال شیشه ای فریم لس اگر به سطح شیشه بنگریم شاهد یک سطح یکدست خواهیم بود. اما فریم های شیشه به شکل سایه از زیر شیشه مشخص خواهد بود. از مزایای این شیشه می‌توان سهولت در نگهداری و نظافت و همچنین سرعت نصب بالای آن به علت آزادی استفاده از سیستم یونیتایز اشاره کرد.