انواع نمای کرتین وال به لحاظ نما
02
10

انواع نمای کرتین وال به لحاظ نما

1- سیستم نمای درپوش دار یا فیس کپ

در سیستم نمای کرتین وال درپوش‌دار شیشه مستقیما بر روی استراکچر لامل قرار می‌گیرد و درپوش‌های نگهدارنده از بیرون شیشه را روی لامل فیکس می‌کند. لاستیک‌های EPDM استفاده شده در این سیستم شیشه‌ها را در محل‌های اتصال کاملا هوابندی و آب‌بندی می‌نماید. امکان نصب درپوش‌های متنوعی با عرض طول و فرم‌های متنوع روی دماغه لامل وجود دارد.

مزایای این سیستم:

- امکان استفاده از شیشه دو یا سه جداره 
- امکان ایجاد سطح عایق دما با استفاده از پروفیل‌های ترمالبریک (Thermal break)
- عدم محدودیت رنگ
- امکان استفاده از مقاطع و ابعاد متفاوت با توجه به نیاز پروژه
- امکان استفاده از درپوش های متفاوت
- امکان اجرای سیستم به صورت تمام آلومینیوم
 

انواع نمای کرتین وال به لحاظ نما


2- نمای کرتین وال فریم لس و یا غیرنمایان

یکی از پرکاربردترین نماهای ساختمان، نمای کرتین وال فریم لس می‌باشد که زیبایی، آب‌بندی مناسب، نصب ساده و بارگذاری مناسب را به صورت یکجا ارائه می‌دهد. سیستم فریم لس دارای فریمی است که از پشت شیشه را قاب کرده و به واسطه لقمه‌های آلومینیومی مخصوص روی لامل (مولیون) متحرک نگه داشته می‌شود و در نمای خارجی ساختمان، تنها درز مابین شیشه‌ها دیده خواهد شد. ویژگی اصلی نمای کرتین وال فریم لس این است که در آن سطح شیشه به صورت پیوسته دیده می‌شود. شیشه‌ها باید دارای زاویه قائمه باشند تا هنگام باز شدن، بدون برخورد با لامل‌ها به ذوزنقه تبدیل شوند. همچنین باید به این نکته توجه شود که پیش آمدگی در هیچ طبقه‌ای مجاز نمی‌باشد.
 

3- سیستم نمای کرتین وال فریم لس U – Channel

این سیستم عموما به عنوان یکی از سیستم‌های سبک و مقرون به صرفه شناخته شده که به لحاظ فنی، اجرای آن در ساختمان‌های با ارتفاع بالا توصیه نمی‌شود و با توجه به نوع اتصال شیشه و میزان تحمل بار در این سیستم ابعاد هر مدول می‌بایست به صورت محدود و حتی‌الامکان با ارتفاع کم در نظر گرفته شود.
 

انواع نمای کرتین وال به لحاظ نما


4- سیستم نمای کرتین وال فریم‌دار

این سیستم در نماهای فریم لس به عنوان یکی از روش‌های با استحکام بالا و مورد اطمینان شناخته شده و با توجه به اینکه در این سیستم شیشه‌ها در کارخانه تولید شیشه روی فریم های آلومینیومی آماده شده متصل و به صورت پنل های آماده در محل پروژه‌ روی مدول های تشکیل شده توسط لامل های افقی و عمودی نصب می‌شود به لحاظ تسریع در اجرای نما نیز نقش بسزایی دارد. شایان ذکر است در طراحی برخی شرکت‌های تولید کننده پروفیل‌های آلومینومی امکان تبدیل هر یک از مدول ها به بازشوی مخفی تنها با اضافه کردن یراق آلات لازم امکان‌پذیر بوده و نیازی به تولید مجدد این بازشوها نیست.

از مزایای این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- عدم مشاهده هرگونه پیچ یا پرچ 
- عدم محدودیت انتخاب رنگ 
- امکان نصب بازشوی مخفی و لولایی به داخل یا دو طرفه 
- عدم انتقال تنش های سازه اصلی بنا بر شیشه 
- عملکرد مستقل هر یک از فریم‌ها در برابر زلزله
طراحی زیبا و استاتیکی این سیستم به همراه عدم استفاده از پیچ و پرچ در مونتاژ و طراحی بازشوی مخفی، علاوه بر زیبایی و دید بسیار عالی، باعث بالا رفتن ضریب مقاومت و آب‌بندی و هوابندی شده است.
 

انواع نمای کرتین وال به لحاظ نما

5- نمای کرتین وال ترکیبی درپوش دار و فریم لس

در مواردی آرشیتکت تصمیم بر تاکید بر درز افقی جهت تلطیف ارتفاع یا تاکید بر آن دارد. بسته به نظر طراح می‌توان در نمای کرتین وال از ردیف‌هایی به صورت درپوش‌دار و ردیف‌هایی دیگر فریم لس استفاده نمود.