نمای كرتين وال - معماری خردگرایانه
08
09

نمای كرتين وال - معماری خردگرایانه

دیوار پرده یا نمای كرتين وال، اصطلاحی انگلیسی متولد ایالات متحده آمریکا (به معنای واقعی کلمه "دیوار پرده" یا " نمای كرتين وال ")، نوع خاصی از نماهای همراه با نور مداوم است که به تنهایی یا همراه با کار ساختمان، تمام عملکردهای معمولی یک دیوار خارجی را دارا بوده و بار دیگری به جز وزن خود و نیروی باد ندارد. این بارها از طریق اتصالات به طبقات یا ستون های ساختمان به سازه اصلی پشتیبانی منتقل می‌شوند. همچنین نمای كرتين وال برای مقاومت در برابر نفوذ هوا و آب، نیروهای باد و نیروهای لرزه ای علاوه بر وزن خود ذکر شده طراحی شده است. در موارد خاص می‌توان آنها را برای مقاومت در برابر آتش (محافظت در برابر آتش) یا مقاومت در برابر شلیک‌های سلاح گرم (ضد گلوله) طراحی کرد.


 
استفاده از نمای كرتين وال مداوم یا آزاد یکی از 5 نکته معماری خردگرایانه جدید لوکوربوزیه است. انواع اصلی نمای كرتين وال به شرح زیر است:
 
- نمای كرتين وال مولیون و ترانس
- نمای كرتين وال با چسب ساختاری شیشه
- نمای كرتين وال سلولی
- نمای كرتين وال دو پوسته
- نمای كرتين وال پیش ساخته دو پوسته


 
از نظر تاریخی، اولین دیوارهای این نوع در اعضای فولادی جایگیر می‌شدند. نمای كرتين وال امروزه به طور معمول با ساختار آلومینیوم اکسترود شده طراحی می‌شوند، گرچه طیف وسیعی از کاربردهای خاص به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی این ماده توسط سازه‌های فولادی نشان داده می‌شود که به لطف مدول بالای کشش (3 برابر بالاتر از آلومینیوم) و ضریب انبساط حرارتی کمتری نسبت به آلومینیوم و چوب دارد و بسیار شبیه به شیشه و بتن مسلح است. ساختار فلزی برجستگی‌ها و ترانسوم ها به طور کلی با شیشه پر شده است که عملکرد معماری عالی را فراهم می‌کند. همچنین از نور و کنترل محیط نیز سود می‌برد. سایر موارد معمول عبارتند از: روکش خارجی در کاشی‌های سنگی، در صفحات فلزی، در نوارهای جدا شده از مواد مختلف (مانند کرکره یا آفتابگیر)، پنجره‌های بازشوی واقعی یا دریچه‌ها.



نمای كرتين وال با سیستم‌های پر از انبارهای تجاری یا فروشگاه‌ها (ویترین فروشگاه) متفاوت هستند، از این نظر که برای عبور از کف طراحی شده‌اند و طراحی را به سمت ملاحظاتی سوق می‌دهند که الزاماتی از جمله: نوسان و حرکت ساختمان؛ تنگی آب بازده حرارتی برای کنترل تهویه مطبوع ساختمان و هزینه‌های روشنایی. با ساختن نماهای کامل لعابدار‌، نمای كرتين وال با اتصالات مختلف با عناصر طبیعی (نور، هوا، آب و ...) در مقایسه با سازه‌های سنتی ساختمان، رابطه نزدیکتری بین محیط داخلی و خارجی ساختمان‌ها تعریف می‌کند. در سال‌های اخیر، بخش ساخت و ساز مرحله جدیدی از رشد شدید را تجربه کرده است که ناشی از تقاضای ساختمان‌های جدید است. با استناد به قانون فعلی در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی، کلیه محصولات در دسته‌هایی قرار می‌گیرند که تقاضای تخفیف مالیاتی پیش‌بینی شده در قوانین اخیر را دارد.
 

 
تغییر در روش‌های طراحی، ساخت، نوسازی و تخریب محیط ساخته شده می‌تواند باعث بهبود چشمگیر عملکرد محیطی و نتایج اقتصادی شهرها و همچنین کیفیت زندگی شهروندان شود. به دست آوردن ساختمان‌های سالم و طبیعی‌تر و ایجاد محیطهای با کیفیت بالا در منطق صرفه‌جویی در مصرف مواد و منابع انرژی از طریق دقت بیشتر در مرحله طراحی در انتخاب سیستم‌ها، مواد و روش‌های سازگار با محیط زیست امکان‌پذیر است.