نمای استرچ متال؛ جایگزینی برای نماهای سنتی
01
07

نمای استرچ متال؛ جایگزینی برای نماهای سنتی


تعریف نمای استرچ متال

استرچ متال فلز منبسط شده‌ای است که بیشتر از فولاد بازیافتی، آلومینیوم یا مواد دیگر ساخته می‌شود و به اشکال مختلف موجود است. نمای استرچ متال در واقع ورقی فلزی است که ابتدا برش داده شده و سپس کشیده می‌شود و به طور گسترده‌ای به عنوان عنصر سایه‌انداز در نمای بسیاری از ساختمان‌ها در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. عملکرد صرفه‌جویی در انرژی آن در کشورهای گرمسیری / نیمه گرمسیری مانند سنگاپور و تایوان ارزیابی شده است. شکل سه‌بعدی نمای استرچ متال منعکس‌کننده تابش برخی از پرتوهای خورشید است. در عین حال اجازه عبور برخی از زوایای تابش خورشید را نیز می‌‎دهد. این ویژگی‌های دوگانه می‌تواند باعث انعطاف‌پذیری طراحی مش فلزی در نما شود و عناصر محیطی را که مورد نیاز نیست فیلتر کند.



مزایای نمای استرچ متال

از بین همه عواملی که جزو مزیت‌های این نما محسوب می‌شود، یکی از مهم‌ترین موارد، هزینه پایین آن در مقایسه با مزایای آن و مصالح استفاده شده برای نما و سایر عناصر پوشاننده‌ای که جزو گروه نماهای پوششی محسوب می‌شوند، است. دیگر مزیت نمای استرچ متال وجود تنوع رنگی در مدل‌های مختلف است. هرچه رنگ سطح روشن‌تر باشد، گرمای کمتری از انرژی خورشید جذب شده و بعداً دوباره تابش می‌شود. با کاهش دمای سطح مواد، بهره حرارتی خورشیدی کاهش می‌یابد و در نتیجه باعث کاهش مصرف انرژی موردنیاز ساختمان برای خنک‌سازی می‌شود. همه طرح‌های مش فلزی منبسط شده از الگوی معمولی به شکل الماس تشکیل نشده‌اند. فرایندها و ابزارهای خاصی وجود دارد که امکان ایجاد عملکردهای خاص و طرح‌های تزئینی متنوعی را فراهم می‌کند. سادگی فرم‌های استرچ متال و تامین ویژگی حفظ حریم خصوصی سبب تبدیل شدن آن به متریال مورد استفاده در نماها، آلاچیق‌ها و نرده‌ها شده است. همچنین قابلیت بازیافت این مواد باعث می‌شود با خاتمه چرخه عمرشان، دوباره قابل استفاده مجدد باشند.



سایر مزایای کاربردی 

1- از تأثیر حرارتی بر ساختمان و انتقال دمای ناشی از آن به فضای داخلی می‌کاهد.
2- امکان عبور آزاد هوا را فراهم می‌کند و باعث راحتی بیشتر در هنگام نصب می‌شود.
3- در نوع فولادی آن، به دلیل مقاومت ذاتی فولاد حداقل تغییر شکل را فراهم می‌کند.
4- دوام پوشش‌های مش بیشتر از سایر پوشش‌های نمای موجود در بازار است. به طوری که پس از گذشت زمان طولانی هیچ تغییری نسبت به ابتدای تولید خود نخواهند داشت.
5- علاوه بر دوام و نیازهای زیبایی، با چنین محصولاتی می‌توان ایمنی بیشتری را نیز تامین کرد. زیرا تمام پوشش‌ها حاوی پانل‌های ویژه‌ای هستند که می‌توانند در برابر سقوط سایر اجزا و خود، محافظت کنند.
6-  محصولی است که در برابر ضربه بسیار مقاوم است زیرا از یک قطعه بدون اتصالات و فرآیندهای جوشکاری ساخته می‌شود.


 

موارد مصرف 

سیستم‌های نمای مش فلزی منبسط شده با اندازه‌های مختلف مش طراحی شده‌اند و می‌توانند به عنوان سقف کاذب یا به راحتی برای روکش‌های نما استفاده شوند. به خصوص در نماهایی که تاسیسات مکانیکی یا الکتریکی در یکی از جبهه‌های اصلی ساختمان واقع شده است. سایر موارد مصرف استرچ متال نیز به شرح زیر است:
1- در مناطق ذخیره‌سازی و انبار‌های صنعتی
2- لوازم اداری
3- در آبریزگاه‌ها
4- تمهیدات مختلف محیطی، به ویژه نرده‌ها
5- دکوراسیون فضاها
6- کولرهای گازی
7- داکت‌های آسانسور
8- صنعت کشتی‌سازی
9- در مسیرهای پیاده‌روی
10- کف پله‌ها
11- در تقویت‌کننده‌های تونل
12- امکانات ورزشی