اجزای اصلی سازه های کرتین وال
08
05

اجزای اصلی سازه های کرتین وال

تعریف کرتین وال

در تاریخ معماری این اصطلاح به نمای اصلی یک ساختمان، یعنی جبهه جلوی ساختمان اشاره دارد. نمای کرتین وال معمولاً طرفی بوده است که با فضای عمومی شهری (خیابان، میدان) روبه‌رو بود. ضلع دیگر ساختمان ها اغلب ساده‌تر می‌شدند. این اصطلاح اغلب مترادف با دیوار خارجی استفاده می‌شود. اما هر نمای شیشه‌ای، کرتین وال نیست. یک دیوار بدون پوشش فقط در صورتی کرتین وال تلقی می‌شود که حداقل برخی از دهانه‌های آن به عنوان یک سطح قابل مشاهده ساختمان به طور دائم عمل کند. یک نما نه تنها باید یک پوشش ساختمان باشد بلکه باید به عنوان یک عنصر زیبایی‌شناسی هم در خدمت ساختمان باشد. از طرف دیگر، جداره بیرونی جزء کارکردی بنا است که قسمت بیرونی را از فضای داخلی جدا می‌کند.
 



اجزای اصلی سازه های کرتین وال عبارتند از:

1-نماهای تک پوسته
2-نمای چند لایه (نمای دوبل)
3-نماهای ترکیبی که اصول منفرد و چند لایه (نمای قابل تعویض) را ترکیب کرده و کارکردهای خدمات ساختمانی (نمای کامپوننت) را یکپارچه می‌کند.

1- نماهای تک پوسته

با توجه به تولید، انتقال بار و مونتاژ به سیستم‌های mullion-transom و نمای چندبخشی تقسیم می‌شوند. نمای مولیون-ترانسوم، سازه‌های مرتفع طبقه‌ای هستند که از پروفیل‌های عمودی و افقی ساخته شده اند. این سیستم با استفاده از قطعات جداگانه در محل ساخت مونتاژ شده و لایه نهایی روی آنها قرار می گیرد. جایی که فقط از پروفایل‌های افقی استفاده می‌شود، نمای چندبخشی به وجود می آید که به عنوان عناصر پیش ساخته از کف تا سقف با محافظ لاستیکی اجرا می شود.

 




2- نمای چند لایه( دوبل)
نمای کرتین وال دو جداره عبارت است از هر نمایی که از دو سطح ساخته شده باشد که نمای دوبل نیز نامیده می‌شود. نمای بیرونی (ثانویه) وظیفه دارد که از اثرات نامطلوب محیطی جلوگیری کند یا حداقل اثرات آنها را کاهش دهد، به عنوان مثال باد و هوا، صدا، نور UV یا گرما UV جلوگیری کند. نمای داخلی (اولیه) از یک طرف یک خاتمه اتاق و از طرف دیگر نیز یک لایه محافظت از گرما (لایه عایق) است. یک حفره بین دو نما وجود دارد که می‌تواند در اندازه‌های مختلف باشد. از آنجا که نمای ثانویه توسط خورشید گرم می‌شود، فضای پر از هوا در پشت آن نیز گرم می‌شود.

3-نماهای ترکیبی

این نما توسعه دیگری از نماهای دو لایه است که بسته به نیاز آنها عملکردهای مختلفی را در یک سیستم تامین می‌کنند. به وسیله این سیستم، نمای منفرد و دوبل با هم ترکیب شده و برای تقویت تهویه داخلی، کنترل نور روز و روشنایی یکپارچه می‌شوند.
 


ابعاد فریم

گزینه‌های مختلفی برای "برش" (تقسیم) نرده‌های باربری خارجی در ساختمان‌های چند طبقه به عناصر پیش ساخته وجود دارد. به عنوان یک قاعده، برای افزایش درجه پیش ساختگی، درها و پنجره‌ها شامل تابلوهای بزرگ شده هستند. بین تابلوها، درزها معمولاً با محورهای دیوارهای عرضی بلبرینگ و با سطح کف یا قفسه‌های قاب ترکیب می‌شوند. چنین تابلوهایی اندازه یک آپارتمان (چند اتاق) یا یک اتاق است. در اینجا یک نسخه کوچک از تقسیم این نوع وجود دارد که ارتفاع آن می‌تواند یک درب یا پنجره باشد، اما از عرض کمی (از 1.8 متر تا 1.2 متر)