نمای فریم لس
09
10

نمای فریم لس

هنگامی که شما به دنبال ایجاد دیوارهای شیشه‌ای به عنوان بخشی از طراحی نمای خود هستید، گزینه‌های مختلفی از جمله نمای فریم لس در اختیار شما قرار می‌گیرد. در اغلب موارد هنگام طراحی یک دیوار شیشه‌ای می‌خواهید شیشه به عنوان یکی از برجسته‌ترین عناصر در نمای ساختمان شما باشد. این به معنی به حداقل رساندن قاب و استفاده از بزرگترین شیشه‌های قابل اجرا است.
بسیاری از سیستم‌های نما در بازار وجود دارند و هر کدام از آنها از لحاظ اندازه قاب، مواد و طراحی متفاوت است.
اما هنگامی که نوبت تعیین ارتفاع شیشه شما می‌شود، بهترین راه حل برای شما و طراحی پروژه شما چیست؟
حداکثر اندازه شیشه‌ای که می‌توانید با یک سیستم نمای فریم لس به دست آورید، توسط وزن شیشه تعیین می‌شود. این امر بدین معنی است که اگر از شیشه سه جداره در نما استفاده شود یا از واحدهای شیشه‌ای ضخیم لمینت شده استفاده شود، حداکثر اندازه شیشه‌ای که می‌توانید استفاده کنید کاهش می‌یابد. در حال حاضر، نماهای شیشه‌ای یکی از قابل تشخیص‌ترین و پر زرق و برق‌ترین اجزای ساختمان‌های امروزی هستند. 
هر پروژه به دلایل جغرافیایی، اقلیمی، کارفرما، گروه‌های کاربر و موارد دیگر از نظر انتخاب مناسب سیستم نمای شیشه‌ای متمایز است.
 

نمای فریم لس

 


 

طبقه بندی اساسی

نماهای شیشه‌ای کرتین وال به دو دسته اساسی فیس کپ و فریم لس دسته‌بندی می‌شوند.
نمای کرتین وال یک دیوار شیشه‌ای بیرونی است که مانند پرده از سازه آویزان شده و به طور معمول به صفحات کف ساختمان وصل می‌شود. نمای کرتین وال (Curtain Wall) قابلیت تحمل و انتقال هیچ گونه وزن مرده‌ای که توسط ساختمان تحمیل شده است را ندارد و بنابراین فقط وزن خود را پشتیبانی می‌کند. نمای کرتین وال عمدتا از طریق اتصالات به ستون‌ها و کف ساختمان، بارهای بادی را به ساختار اصلی ساختمان منتقل می‌کند. این امر بدین معنی است که بدنه‌ی اصلی نمای فریم لس در مقابل نیروهای وارده از جمله وزن شیشه و باد مقاومت لازم را دارد.
 
نماهای فریم لس بسیار زیبا و بسیار کاربردی برای مقاومت در برابر نفوذ هوا و آب طراحی شده‌اند و در برابر نوسانات ناشی از باد و نیروهای لرزه‌ای مقاومت کرده و مانع حرارتی بین داخل و خارج ایجاد می‌کنند. هنگام طراحی برای ساختمان‌های بزرگ، نمای فریم لس تقریباً همیشه مطابق نیازهای یک پروژه شخصی تنظیم می‌شود.
 

نمای فریم لس

 


 
  برخی از مزایای نمای فریم لس عبارتند از:
1-    ظرافت دید لبه‌های شیشه از طرف نمای ساختمان
2-    امکان استفاده از بازشوهای مخفی در نما مانند پنجره‌های کلنگی و پنجره‌های لیفت اند اسلاید (Lift & Slide)
3-    سهولت در تعمیرات و تعویض شیشه
4-    عدم انتقال تنش‌های سازه اصلی بنا به شیشه نما
5-    هر یک از واحدهای شیشه نمای فریم لس در برابر زلزله به صورت مستقل و جداگانه عمل می‌کند.
6-    امکان استفاده از رنگ‌های متفاوت در شیشه نما
7-    قابل تشخیص نبودن فریم بازشوهایی مانند پنجره از قسمت نمای ساختمان
8-    قابلیت نصب از داخل بنا
 

نمای فریم لس