نمای کرتین وال
20
09

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال سیستم‌های پوششی غیرساختاری برای دیوارهای خارجی ساختمان‌ها هستند و معمولاً در ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نماهای کرتین وال فضای داخلی را از قسمت بیرونی جدا می‌کنند، اما فقط وزن خود و بارهای تحمیل شده بر آنها (مانند بارهای باد، بارهای لرزه‌ای و ...) را که آنها به ساختار اولیه ساختمان انتقال می‌دهند، پشتیبانی می‌کنند. این سیستم برخلاف بسیاری از اشکال ساخت و سازهای سنتی است که در آن دیوارهای خارجی یک بخش اساسی از ساختار اولیه ساختمان است.

 

 

نمای کرتین وال

 


 

به طور معمول سیستم‌های نمای کرتین وال از یک قاب آلومینیومی سبک وزن بر روی آن قرار می‌گیرند که میتوان پانل‌های شیشه‌ای شفاف یا مات را در این قاب‌ها ثابت کرد.

سیستم‌های نمای کرتین وال در قرن نوزدهم با توسعه پانل‌های بزرگ شیشه‌ای پدید آمد و از دهه 1930 هنگامی که آلومینیوم برای اولین بار به عنوان ماده ساختمانی در دسترس قرار گرفت، از دهه 1930 رایج شد.

این نمای مدرن اکنون با جنبش مدرنیستی و به ویژه با سبک بین‌الملل که در اواسط قرن بیستم محبوبیت یافته است، ارتباط نزدیکی دارد. این نما یک شکل مدرن و عاری از المان‌های زینتی بوده که با تکرار واحدها و استفاده گسترده از شیشه مشخص می‌شد. این سبکی است که هنوز هم در ساختمان‌های بلند در شهرهای سراسر جهان مورد استفاده گسترده قرار گرفته است.

انواع سیستم‌های نمای کرتین وال می‌توانند به صورت سفارشی طراحی و ساخته شوند، اما اغلب سیستم‌های اختصاصی سازنده هستند که می‌توانند از کارخانه خریداری شوند. سیستم‌های طراحی سفارشی معمولاً فقط برای ساختمان‌های بزرگ مقرون به صرفه هستند.

 

 

نمای کرتین وال

 


 

دیوارهای پرده می‌توانند یک سیستم "استیک" را اتخاذ کنند، یا می‌توان آنها را بطور واحدهایی پیش ساخته و مجزا از هم سرهم کرد.

سیستم‌های استیک به صورت قطعه‌ای در سایت نصب می‌شوند که شیشه آن از داخل یا خارج بسته به شرایط دسترسی داخل قاب قرار می‌گیرد.

سیستم‌های واحدی یا یونیتایز در ماژول‌های خارج از سایت از پیش ساخته شده و در پنل ها تحویل داده می‌شوند. سیستم‌های واحددار بهتر قادر به بهره‌برداری از مزایای تولید شرایط کارخانه و کنترل کیفیت هستند و نیاز به زمان نصب کمتری برای نصب در سایت دارند.

طیف گسترده‌ای از پانل‌های تزئینی احتمالی برای سیستم‌های نمای کرتین وال وجود دارد، از جمله:

- شیشه شفاف (که ممکن است دوجداره یا سه جداره باشد، ممکن است شامل روکش‌های الکترونیکی، روکش‌های بازتابنده و غیره باشد.)

- شیشه اسپندرل (بدون دید.)

- آلومینیوم یا فلزات دیگر.

- روکش سنگی یا آجری.

- پلاستیک تقویت شده با فیبر

 

 

نمای کرتین وال

 


 

در ساختمان‌های بلند، سیستم‌های دسترسی باید فراهم شود تا امکان بازرسی‌، نگهداری‌، تمیز کردن و تعویض منظم (بویژه تعویض اعضای خارجی) فراهم شود.

ساخت سطوح بزرگ با آلومینیوم و شیشه بخش مهمی از صنعت ساختمان سازی امروزی است. بر همین اساس الزامات مربوط به طراحی نمای کرتین وال زیاد است.

گزینه‌ای جایگزین برای سیستم‌های نمای کرتین وال معمولی، دیوارهای پنجره‌ای گزینه‌ای جذاب است. برآورده کردن نیازهای بازار برای زیبایی شناسی، تهویه، انعطاف پذیری، هزینه و سرعت، دیوارهای پنجره می‌توانند ویژگی‌های طراحی منحصر به فردی را ارائه دهند. به عنوان مثال، دیوارهای پنجره دارای سبک‌های تهویه متنوعی هستند.