نمای سنگ و سرامیک خشک
27
05

نمای سنگ و سرامیک خشک

در بیست سال گذشته شاهد ظهور دو نوع نمای بسیار معمول نمای شیشهای و نمای سنگ و سرامیک خشک هستیم. در مقایسه با نمای شیشهای، سنگ و سرامیک خشک ساده‌تر است. علاوه بر این، طراحی سیستم یک پارچه نمای ساختمانی سنگی با استفاده از سیستم فعلی نمای سنگ و سرامیک خشک می‌تواند بهبود یابد، خصوصاً در رابطه با زیبایی شناسی، انعطاف پذیری طراحی، نگهداری چرخه عمر و همچنین استفاده از سیستم تصویب مهندسی شده و شخص ثالث.
مراحل طراحی و نصب این نما بسیار ساده است و یک سیستم مهندسی شده را به معماران و طراحان نما می‌دهد.
 

نمای سنگ و سرامیک خشک

 


 


در طول تاریخ معماران از مواد مختلفی بطور خلاقانه برای شکل دادن نمای ساختمان استفاده کرده‌اند تا جلوه‌ای تازه به ساختمان خود ببخشند. از سنگ‌های حکاکی شده، تیله‌ها، سنگ‌های رنگی و غیره استفاده شده است که در سازه‌های نمادین مانند تاج محل‌، هاوا محل و غیره استفاده شده است. با این حال سنگ‌ها همچنان به عنوان یک انتخاب محبوب در بین معماران و مشاوران نما برای ساختمان‌های کوتاه مرتبه در نظر گرفته شده‌اند. محبوبیت آن‌ ناشی از این واقعیت است که این ماده ساده است، ساخت آن آسان است و از نظر ظاهری که ارائه می‌دهد محدودیتی برای تطبیق پذیری وجود ندارد. ترکیبی از سنگ و مواد مختلف، شکل، اندازه و رنگ را می‌توان به راحتی به سازه وصل کرد تا یک دید بصری جذاب ایجاد کند. روکش سنگ می‌تواند در انواع مختلف سازه‌ها - بتن، سنگ تراشی و فولادی استفاده شود. در هند، گرانیت و ماسه سنگ دو نوع از متداول‌ترین نوع سنگ‌ها هستند که برای ایجاد نمای یک ساختمان به کار می‌روند.
 

نمای سنگ و سرامیک خشک

 


 


روش سنتی اجرای نمای سنگی، اجرای نمای سنگی به همراه ملات یا به اصلاح، خیس است و از زمان بسیار طولانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این روش برای ساختار بسیار کوتاه مانند دیوار مرزی خوب کار می‌کند. با افزایش ارتفاع سازه، عوارض مربوط به سیستم سنگ تر نیز افزایش می‌یابد. برای غلبه بر چالش‌های بسیاری در رابطه با رفع معایب نمای سنگ مرطوب، صنعت به آرامی روی سیستم‌های پوششی نمای سنگ و سرامیک خشک قرار گرفته است.
در این سیستم، سنگ به طور مستقیم به دیوار پیرامون چسبانده می‌شود تا نمای ساختمان را تشکیل دهد. روش‌های مختلفی برای دستیابی به این رفع وجود دارد که رایج‌ترین آنها عبارتند از: چسبندگی مستقیم، اتصال باند، سیستم ترکیبی (چسبندگی به همراه سیستم‌های مکانیکی). در روش چسبندگی مستقیم، یک لایه نازک از ملات روی سطح سازه اعمال می‌شود و سنگ به سادگی بر روی آن قرار می‌گیرد. این ساده‌ترین روش در اجرای نمای سنگی به روش مرطوب است و نیازی به حفاری ندارد. این روش برای اندازه‌های کوچک سنگی، سنگ‌های نازک و سازه‌های بسیار کوتاه مناسب است. 
برخی از چالش‌های اساسی مرتبط با این روش رفع مشکل عبارتند از: انقباض ملات، جذب آب و خرابی پیوند بین رابط سنگ و ملات. در روش اتصال نقطه‌ای، یک چسب اپوکسی به صورت لکه‌ای روی سطحی که سنگ به آن چسبیده است اعمال می‌شود. برخلاف روش چسبندگی مستقیم که در آن باید سطح کاملی با ملات پوشانده شود، در روش اتصال نقطه‌ای فقط سطح محدودی پوشانده شده است و این منجر به ایجاد حفره‌های هوا بین سنگ و دیوار می‌شود. در این روش همچنین به دلیل عدم پیوند بین رابط‌های سنگی و ملات، سنگ‌ها می‌توانند سقوط کنند. در سیستم ترکیبی از لنگرها به همراه گیره‌های مخصوص برای تکمیل چسبندگی با استفاده از ملات استفاده می‌شود.
نمای سنگ و سرامیک خشک با استفاده از سیستم گیره
در سیستم فوق ، زیر ساختار حمایت کننده با استفاده از لنگرها به ساختمان ثابت می‌شود. سپس سنگ با استفاده از گیره و مهره و پیچ در قاب ثابت می‌شود. این سیستم برای سنگ‌های نازک مناسب نیست. در این سیستم کانال آلومینیومی شیارها به طول سنگ در لبه های بالا و پایین بریده می‌شوند. سپس سنگ‌ها روی کانال آلومینیومی نصب می‌شوند. 
 

نمای سنگ و سرامیک خشک