نمای کامپوزیت آلومینیومی
13
12

نمای کامپوزیت آلومینیومی

نمای کامپوزیت آلومینیومی یا ACP

 

نمای کامپوزیت آلومینیومی در طول دو دهه گذشته، یک پوشش مدرن و امروزی برای ساختمان های مسکونی ، اداری ، تجاری ، بیمارستان ها و ... بوده است. همانطور که از محبوبیت آن پیداست، این نوع نما مزایای بسیاری را به عنوان مصالح ساختمانی دارد. از این روی، سوالات بسیاری در مورد آنچه که در واقع ACP است، چرا از آن استفاده شده است، مزایای آن چیست و ... در ذهن خوانندگان و استفاده کنندگان این محصول به وجود می آید. بنابراین، بیایید نگاهی دقیق تر داشته باشیم.

 

 

نمای کامپوزیت آلومینیومی

 


 

تاریخ

پنل کامپوزیت آلومینیوم که بیشتر و اصطلاحاً(Aluminum Composite Panels) یا ACP نامگذاری شده است، در دهه 1960 ساخته شد. طرح اصلی و هدف تولید آن برای استفاده در نشانه گذاری بود. با این حال، در اواسط تا اواخر دهه 1980، صنعت معماری و ساخت و ساز این مواد را کشف و شروع به استفاده از آن به عنوان یک مصالح ساختمانی نمود. سبکی وزن خاص و منحصر به فرد آن ساخته شده از مواد نمایشی عالی است و به زودی در مجامع بین المللی در جهت تامین خواص مسکونی و تجاری، بهبود عملکرد معماری و کاهش هزینه ها از آن استفاده می شود.


بنابراین، آنچه در واقع به عنوان نمای کامپوزیت آلومینیومی یا ACp است، چیست؟

ACP  یا پنل کامپوزیت آلومینیومی یک ماده روکش فلزی خارجی است که برای ایجاد نما به همراه زیبایی و دوام استفاده می شود. این ماده شامل دو ورق آلومینیوم نازک با هسته غیر آلومینیوم است. این پانل ها معمولا 4 میلی متر ضخامت دارند و شامل دو پوسته آلومینیومی 0.5 میلیمتری است که به هسته غیر آلومینیومی متصل هستند. قطر هسته ی آلومینیومی معمولا 3 میلی متر می باشد.

همانطور که قبلا ذکر شد، این مواد در ابتدا برای صنایع دیگر طراحی شده بود، اما به زودی به علت مزایای تقریبا بی شمار این متریال، به عنوان یکی از مواد با قابلیت های فراوان در صنعت ساخت و ساز نمای ساختمان تبدیل شد.

 

 

نمای کامپوزیت آلومینیومی

 

 


برخی از مزایای نمای کامپوزیت آلومینیومی عبارتند از:

1- وزن بسیار سبک نسبت به سایر متریال های متداول دیگر در نما سازی - دارای نسبت قابل توجهی حجم نسبت به وزن واحد خود می باشد.

2- انعطاف پذیری و قابلیت نورد و خم شدگی فوق العاده –این ماده می تواند در اطراف منحنی ها و گوشه ها در نما های پیچیده ، منحنی و یا زاویه دار استفاده شود و به راحتی یکی از ساده ترین مواد ممکن برای استفاده از نما هایی با "شکل های غیر معمول" می باشد.

3- ورق های کامپوزیت سخت و با دوام بوده و در برابر شرایط طبیعی جوی به خوبی مقاومت می کند.

4- این نوع ورق ها در رنگ های مختلف RAL و طیف رنگی و طرح های فوق العاده گسترده و نامحدود به معماران ارائه می شود.

5- هزینه کم برای نگهداری پانل ها - به علت پوشش ضد اشعه PVDF و پایان آن، نیاز به تعمیر و نگهداری نسبتا کمتری نسبت به سایر محصولات مشابه (مانند FC Sheet) است.

 

 

نمای کامپوزیت آلومینیومی

 


 

ورق های نمای کامپوزیت تولید شده در هر کارخانه دارای ابعاد مخصوص به خود خود می‌باشد،پس باید طراحی با توجه به ابعاد ورق صورت گیرد تا مبلغ هزینه شده برای نمای تمام شده ساختمان مقرون بصرفه باشد.