نمای HPL
18
05

نمای HPL

HPL  مخفف عبارت HIGH PRESSURE LAMINATE میباشد و همانگونه که از نامش پیداست نوعی لمینت فوق فشرده است . نمای HPL یکی از ماندگارترین متریالها هستند و با توجه به خصوصیات متقاوتی که دارند ، در مقابل آتش ، مواد شیمیایی و تغییرات اقلیمی به خوبی از خود مقاومت نشان میدهند . بعضی از مدلها قابلیت تغییر شکل و منحنی شدن را نیز دارا هستند . پنلهای اچ پی ال دارای تنوع رنگ وطرح بسیار بالایی هستند و کاربردهای فراوانی دارند . این پانلها از لایه های متفاوتی تشکیل شده اند و معمولا یک لایه پلاستیک مقاوم بیس کار را تشکیل میدهد و بر روی آن لایه ای عموما کاغذی که طرح و رنگ را تشکیل میدهد و یک لایه محافظ رو . لایه میانی گاه از جنس فلز و یا چوب طبیعی است . این حداقل تعداد لایه هاست و گاهی لایه های بسیار بیشتری برای بدست آوردن کاربردهای متفاوت در یک پانل اچ پی ال وجود دارد.
ورقهای HPL پوشش بسیار مناسبی برای نمای خارجی ساختمان ها میباشند و به علت مقاومت در برابر رطوبت ، حرارت و اسیدهای ضعیف با آرامش خاطر و اطمینان نسبت به دوام آن و ثابت ماندن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن می توان از این محصول نما با تنوع رنگی فراوان استفاده کرد.
 

نمای HPL

 


 
نمای خارجی نصب به روش خشک ساده ترین روش اجرای نمای HPL می باشد. ورق های HPL طبق ابعاد مورد نظر برش و توسط پرچ همرنگ ورق به زیر سازی متصل می گردد با توجه به اینکه سطح پشت ورق به زیر سازی متصل می گردد می بایست دو دریچه در قسمت پایین و بالا باز گذاشته شود تا هوا در پشت ورقها جریان داشته باشد که اگر این کار انجام نشود باعث تغییر شکل ورق خواهد شد.
وجود فضای خالی بین دیوار بنا و قطعه نصب شده عامل مهمی در کاهش عبور سرما وگرما به داخل ساختمان می باشد . به علاوه با افزودن جداره ایزولاسیون به فضا می توان نتایج بسیار بهتری از نظر عایق صوتی و حرارتی کسب نمود.
جلوگیری از تعریق از دیگر خواص نصب خشک است .
به علت ساختار پنل های HPL و روکش طبیعی آن ، نمی توان پنل ها را خم کرد . به دلیل قابلیت ارتجاعی پنل های HPL  پس از خم یا نورد به حالت اولیه باز می گردد،در نتیجه پنل ها قابلیت نصب شدن در خطوط منحنی را ندارد.
تنها روش نصب HPL در خطوط منحنی سیستم نصب با پیچ و پرچ نمایان می باشد . فاصله بین تکیه گاه ها نباید بیشتر از   40cmباشد . به نسبت شعاع ، قوس یا منحنی از پنل HPL  با ضخامت مناسب استفاده می شود . HPL هنگام نصب نباید تحت فشار قرار گیرد .

نحوه برش پنل هایHPL

پنل HPL با دستگاه های عادی تجاری ( فرز افقی معمولی ) قابل برش است ، اما حتما باید از تیغه های مخصوص استفاده شود .
برای جلوگیری از اختلاف رنگ بر روی سطح در بازتاب نور پنل های HPL  باید از طول وعرض در یک راستا برش داده شود.
 

 

نمای HPL

 

 

نمای HPL