نمای کرتین یا نمای پنجره؟
29
01

نمای کرتین یا نمای پنجره؟

قسمت اول

اغلب در جلسات طراحی و بررسی این سؤال مطرح می شود: "خوب، دقیقا تفاوت بین کرتین وال و دیوار پنجره چیست؟"
واقعیت این است که همه آنها یک چیز را فکر می کنند. تعریف عمومی از یک سیستم کرتین وال عبارت است از "پوشش بیرونی یک ساختمان که در آن دیوارهای خارجی غیر ساختاری و غیر باربر هستند." دیوار را می توان از آجر، شیشه یا هر ماده دیگر تشکیل داد. به خاطر این مقاله، ما بر روی نمای کرتین وال با توجه به شیشه ها متمرکز خواهیم شد و سعی خواهیم کرد یک نمای کلی از کرتین وال و پنجره ایجاد کنیم.
 

نمای کرتین یا نمای پنجره؟

 


حقیقتا، حتی صنعت شیشه به طور قطعی دو سیستم را تعریف نمی کند. پروژه ها و برنامه های بسیار متمایز وجود دارد که یکی از سیستم ها بر دیگری ترجیح داده می شود، اما گاهی اوقات آنها قابل تعویض هستند. بسیاری از عوامل مختلف باید در نظر گرفته شود و تنها پس از درک کامل از اهداف پروژه و قصد طراحی می توانیم تصمیم بگیریم که کدام سیستم برای یک پروژه خاص مناسب است. 

کرتین وال

به طور کلی، این نما به خارج از اسلب طبقه متصل می شود، که به معنای واقعی کلمه در ساختمان به عنوان یک "پرده" عمل می کند و به این ترتیب، بار سازه را تحمل نمیکند. در این سیستم بین دو سقف در طبقات ساختمان قرار می گیرد. سیستم ها اغلب در یکی از دو روش ساخته می شوند؛ سیستم استیک و یا یونیتایز. در نمای کرتین وال به روش استیک، قطعات به طور مستقیم به محل کار ارسال می شود که در آن قبل از نصب آنها در انبار سایت جمع آوری می شود. سیستم یونیتایز ساخته شده از واحدهای پیش ساخته ساخته شده در یک محیط آزمایشگاهی کنترل شده است. واحدها برای هر دهانه بطور جداگانه به محل دپوی کارگاه فرستاده می شوند که درهمان طبقه ای که قرار است این دهانه ها نصب شوند قرار دارند.
 

نمای کرتین یا نمای پنجره؟

 


سیستم های پرده ای دیوار در عمق استاندارد 6 تا 10 اینچ می باشند و بسته به قابلیت های سازندگان می توانند عمیق تر شوند. سیستم های با لامل های شماره بالا تر قابلیت ایستایی بیشتری را بدون نیاز به تقویت فولاد دارند. سیستم های کرتین وال، انتخاب ایده آلی برای  دهانه هایی که در آنها فاصله بین اسلب ها بیش از 15 فوت است هستند.
در هر دو سیستم یونیتایز و لامل، نمای کرتین وال قدرت ساختاری برتری را نسبت به نمای پنجره فراهم می کند.همچنین حفاظت عالی در برابر بارهای باد بالا و زمین لرزه را به ارمغان می آورد. با توجه به استحکام ساختاری بالا، کرتین وال می تواند اندازه شیشه های بزرگتری نسبت به پنجره داشته باشد. از آنجا که کرتین وال به خارج از ساختمان متصل شده است، جرثقیل های کوچک و بالابر های رانش معمولا برای نصب نیاز می شوند.
دلایل خاصی برای انتخاب یک سیستم کرتین وال وجود دارد، و شاید بهتر است بگوییم که توانایی ایجاد زیبایی شناسی خاصی داشته باشیم. از آنجا که  کرتین وال به اسلب بیرونی نمای یک ساختمان متصل است، می توانید یک "پرده" یکپارچه از شیشه در نمای خارجی ساختمان های مدرن خود داشته باشید. 
 

نمای کرتین یا نمای پنجره؟

 


نمای کرتین وال از لحاظ اقتصادی گرانتر از پنجره می باشد، اگر چه عوامل دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرد. کرتین وال بسیار با دوام است و نیازی به تعمیر و نگهداری طولانی مدت ندارد. علاوه بر این، از آنجا که سیستم های کرتین وال یونیتایز در محیط کارخانه کنترل شده ساخته شده است، نیاز به زمان کمتر در این زمینه است که به برنامه های دقیق تر کمک می کند.